درباره ما

مرشدخان

درباره ما بيشتر بدانيد

مرشدخان

مرشدخان با نگاهی جدید ، اصیل ، ایرانی و دینی به مقوله سواد رسانه در خدمت شماست!
امیدواریم با کمک شما بتوانیم قدمی در راه فرهنگ سازی استفاده صحیح از رسانه ها برداریم ...
پ ن : مرشد به معنای راهنما می باشد و خان پسوندی است به معنای آقا و بزرگ!!
امیدواریم مرشدخان راهنمای خوبی در زمینه سواد رسانه برای شما باشد.
يكشنبه, ۱۰ فروردين ۱۳۹۹، ۱۰:۳۲ ب.ظ

مرشدخان

عنوان اصلی

زیر عنوان اصلی

توضيحات مختصر

عنوان اصلی

لينک
مرشدخان

مدیر مجموعه :

امیرحسین احمدنیا

طلبه علوم دینی - مدرس بصیرت و سواد رسانه - محقق و پژوهشگر رسانه و فضای مجازی

معرفی مدیر مجموعه

ارسال پیام به مدیر مجموعه
مرشدخان

عنوان اصلی

زیر عنوان اصلی

توضيحات مختصر

عنوان اصلی

لينک
مرشدخان

عنوان اصلی

زیر عنوان اصلی

توضيحات مختصر

عنوان اصلی

لينک

بصیرت و سواد رسانه

مرشدخان

بررسی تحلیلی فضای مجازی

ارکان فضای مجازی

برای شناخت شاکله اصلی فضای مجازی و نیز، برای اطلاع یافتن از چگونگی مدیریت و سامان بخشیدن به این محیط بسیار وسیع و گسترده، ناگزیریم به معرفی مواردی بپردازیم که باعث قوام و شکل‌گیری فضای مجازی شده است. حاکمیت، کاربر، زیرساخت، شبکه ارتباطی، خدمات، محتوا و اقتصاد، ارکان تشکیل‌دهنده فضای مجازی می‌باشند.

حاکمیت

حاکمیت

به‌طورقطع می‌توان گفت که در پس شبکهٔ به‌هم‌پیوسته و پیچیدهٔ کنونی، طراحان، سیاست‌گذاران، اتاق‌های فکر و مجریانی وجود دارد که همگی آن‌ها برای رسیدن به اهداف خود در حال طراحی هستند. آنان هرروز برای شکار مخاطبان بیش‌تر، استعمار و استثمار کشورها، نشر فرهنگ استعمار زده، ترویج عقاید انحرافی و بیهوده و... طرحی نو اندیشیده و به اجرا می‌گذارند.

کاربر

کاربر:

جامع هدف تمامی خدمات، قالب، محتوا، سخت‌افزار و نرم‌افزارهای تولیدشده در فضای مجازی، کاربران هستند. درواقع مالکان و گردانندگان فضای مجازی مدعی هستند که هدف نهایی ایجاد تمامی ابعاد گوناگون فضای مجازی، کاربران شبکه می‌باشند.

زیرساخت

زیرساخت

آنچه زمینهٔ ایجاد و برقراری ارتباط در فضای مجازی را مهیا می‌کند، زیرساخت فضای مجازی است. به‌هرتقدیر، برای ایجاد ارتباط بین کاربران و مدیریت این ارتباط، نیازمند زیرساختهای ارتباطی هستیم. زیرساخت های ارتباطی به دو قسمت سخت و نرم تقسیم می‌شوند. اکنون به‌صورت جداگانه، شقوق هر یک را موردبررسی قرار می‌دهیم.

شبکه ارتباطی

عنوان عکس

توضيحات مختصر

خدمات

خدمات

فضای مجازی به کاربران خود خدماتی را ارائه می‌کند که زیستن در قرن 21 را برای آن‌ها راحت‌تر می‌نمایاند. درواقع، کاربری که جذب فضای مجازی می‌شود و از آن استفاده می‌کند، به دنبال بهره‌مندی از خدماتی است که در این فضا ارائه می‌شود.

محتوا

محتوا

کاربر با مراجعه به هر یک از قالب‌های ارائهٔ محتوا، با محتواهای گوناگونی مواجه می‌شود که هم شامل مطالب مفید و سازنده است و هم مطالب غیرمفید و نامناسب.

اقتصاد

اقتصاد

به قطع و یقین برای ایجاد زمینهٔ اکتشافات علمی در خصوص فناوری اطلاعات و ارتباطات، شناسایی و به‌کارگیری نیروهای زبده و خلاق و به جهت رسیدن به چنین پروژهٔ عظیم و شگفت‌آوری باید هزینه‌های هنگفتی را در ابتدا سرمایه‌گذاری کرد.

مبانی امامین انقلاب درباره رسانه

مرشدخان

امامین انقلاب و رسانه

مبانی امامین انقلاب درباره رسانه

مرشدخان

مرشدخان

حضرت امام و رسانه

توضيحات مختصري درباره سرويس شماره 2 توضيحات مختصري درباره سرويس شماره 2 توضيحات مختصري درباره سرويس شماره 2 توضيحات مختصري درباره سرويس شماره 2

وبلاگ

مرشدخان

مطالب و نوشته ها

نوشته و مطالب ما را دنبال کنيد

ما را از نظرات ارزشمند خود مطلع نمائيد

طبقه بندی موضوعی

حجت الاسلام فروهر: قوانینی برای مدیریت رسانه و فضای مجازی تصویب شود

پنجشنبه, ۴ مرداد ۱۳۹۷، ۰۸:۱۹ ق.ظ

۰۴ مرداد ۹۷ ۰ نظر اخبار فضای مجازی, ۲۶۵ نمایش ۰ ۰

کارشناس سواد رسانه با بیان اینکه اکنون فضای مجازی با این گستردگی باید قطعا قانونی برای آن باشد گفت: در بخش کلان باید برای مدیریت رسانه و فضای مجازی قانونی تصویب شود.

حجت الاسلام محمد فروهر، شامگاه چهارشنبه در دوره تربیت مربی رسانه که در سالن جلسات انجمن های علمی حوزه علمیه قم برگزار شد به موضوع خانواده و تربیت فرزندان و نیز تأثیری که فضای مجازی بر این دو دارد پرداخت.

وی اظهار داشت: رسانه به معنای کلی روی هر دو بخش در خانواده تاثیر جدی دارد و بسیاری از خانواده ها را نگران کرده و یک شکافی را در خانواده ها بوجود آورده است.

استاد سواد رسانه افزود: امروز فرزندان ما پرستاری در کنار خود دارند که خیلی هم برای آن وقت می گذارند و از آن تأثیر می گیرند، لذا باید آسیب های آن را بررسی کنیم و راهکار هایی ارائه دهیم. 

حجت الاسلام فروهر ضمن تأثیراتی که رسانه ها درحوزه کودک دارند، گفت: بر طبق آمار بنیاد ملی بازی های کامپیوتری، 23 میلیون جوان روزانه 3 ساعت بازی کامپیوتری می کنند.

وی با بیان اینکه مخاطب در بازی های آنلاین دیگر همزاد پنداری نمی کند و خود پنداری می کند و خودش داستان را خلق می کند، تصریح کرد: این موجب جذابیت بیشتر بازی ها می شود و هر اندازه جذابیت بیشتر شود عمق تأثیر گذاری نیز بیشتر می شود.  

این کارشناس فضای مجازی ادامه داد: بازی های سبک جدید و آنلاین قابلیت درگیری بیشتری با مخاطب دارند و این قدرت رسانه است به عنوان مثال بر طبق آمار بازی کلش، چنان جاذبه ای دارد که 8 درصد جامعه ایران آن را بازی می کنند.

وی بیان کرد: تأثیری که انیمیشن ها دارند بسیار است و متأسفانه کسی به آن توجه ندارد این در حالی است که کودکان هفته ای 23 ساعت و بیشتر انیمیشن می بینند.

سن استفاده از موبایل به 11 سال رسیده

حجت الاسلام فروهر با اشاره به اینکه سن استفاه از گوشی موبایل بر طبق آمار به 11 سال رسیده است و دشمن برای ساخت و پخش محتواهای مستهجن بسیار هزینه می کند، افزود: هر ساله بر تعداد صفحات مستهجن اضافه می شود و زمانیکه فردی محتواهای این چنینی را می بیند، در فضای حقیقی 218 درصد خود کنترلی اش پایین می آید.

وی با بیان اینکه عده ای مطرح می کنند که مگر چه اتفاقی می افتد فرزندان این محتواهای بد را ببینند و برخی کشور ها برای این منظور حتی صنعت راه انداخته اند پاسخ داد: یک تأثیر دیدن این محتوا بر طبق آمار سازمان بین الملل، افزایش زنا زادگی است که در برخی از همین کشور ها درصد آن بسیار بالا است در حالی که در کشور های حوزه اسلامی که یک حد و مرزی قائل هستند، این درصد به حدی پایین است که حتی نمی توان به عدد آن را مطرح کرد.

این کارشنای سواد رسانه با بیان اینکه در حوزه فضای مجازی در بخش کودک کار جدی و فاخری تاکنون صورت نگرفته است، گفت: حاکمیت قانون، مسؤلیت پذیری، الگو سازی، مدیریت، ایمن سازی، تدریج و استمرار، همراهی، جایگزین سازی، اقتدار همراه با اقتصاد صمیمیت و مهربانی،آگاه سازی را از اصول زنجیره ای مدیریت رسانه برشمرد.

وی با بیا اینکه انسان های توانمند که در این زمینه فعالیت کنند بسیار کم هستند، گفت: اکنون فضای مجازی با این گستردگی، باید قطعا قانونی برای آن باشد و در بخش کلان باید برای مدیریت رسانه و فضای مجازی قانونی تصویب شود.

حجت الاسلام فروهر به پیوسته فرهنگی اشاره کرد و با بیان  اینکه در برنامه پنج ساله بر پیوست فرهنگی در کشور تأکید شده ، عنوان کرد: اکنون این نسل از نرم افزار ها 7 درصد هواس انسان را درگیر می کنند در حالی که در آینده و با ورود نسل جدید هفتاد درصد هواس انسان را در گیر می کنند؛ در سطح کلان  تا کنون برای مدیریت رسانه اتفاق خاصی نیفتاده است.

وی با بیان اینکه فضای مخفی کاری، روز به روز توسط شرکت ها آموزش داده می شود و نسل جدید و دهه نودی ها در این فضا بسیار زیرک اند، افزود: علاوه بر قانون در سطح کلان باید در خانه و زندگی خود قانونی برای استفاده از رسانه بگذاریم و چهارچوبی تعیین نماییم.

کارشناس فضای مجازی با اشاره به اینکه والدین باید از رمز دستگاه یکدیگر و نیز فرزندان خود آگاهی داشته باشند، تصریح کرد: تا سن ده سالگی استفاده از فضای مجازی برای فرزندان ممنوع است هم  مالکیت و هم مدیریت و بعد از ده سالگی می توان موبایلی تهیه کرد و در اختیار فرزند گذاشت، اما هنوز مالکیت را نباید به او داد تا سن 15 سالگی که دیگر یک گوشی برای خود می تواند داشته باشد؛ روش های پدر و مادر مهمترین متد فرزندان برای  استفاده از اینترنت است.

وی ابراز کرد: در مدیریت کلان باید بومی شدن و شبکه ملی اطلاعات اتفاق افتد که مطالبه مقام معظم رهبری نیز می باشد، اما امروز با یک نگاه لیبرالی و تکنولوژی زده نسبت به این فضای مجازی مواجه هستیم

نظرات (۰)
هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">

تماس با ما

مرشدخان

با ما در ارتباط باشيد

ما دوست داريم از نظرات شما در اطلاع باشيم

توضيحات مختصر درباره شرکت و اطلاعات تماس شرکت

آدرس ما

تلفن تماس : 09216984425

با ارسال ايميل ما را از نظرات ارزشمند خود مطلع نماييد

پست الکترونيک ما: