درباره ما

مرشدخان

درباره ما بيشتر بدانيد

مرشدخان

مرشدخان با نگاهی جدید ، اصیل ، ایرانی و دینی به مقوله سواد رسانه در خدمت شماست!
امیدواریم با کمک شما بتوانیم قدمی در راه فرهنگ سازی استفاده صحیح از رسانه ها برداریم ...
پ ن : مرشد به معنای راهنما می باشد و خان پسوندی است به معنای آقا و بزرگ!!
امیدواریم مرشدخان راهنمای خوبی در زمینه سواد رسانه برای شما باشد.
يكشنبه, ۱۰ فروردين ۱۳۹۹، ۱۰:۳۴ ب.ظ

مرشدخان

عنوان اصلی

زیر عنوان اصلی

توضيحات مختصر

عنوان اصلی

لينک
مرشدخان

مدیر مجموعه :

امیرحسین احمدنیا

طلبه علوم دینی - مدرس بصیرت و سواد رسانه - محقق و پژوهشگر رسانه و فضای مجازی

معرفی مدیر مجموعه

ارسال پیام به مدیر مجموعه
مرشدخان

عنوان اصلی

زیر عنوان اصلی

توضيحات مختصر

عنوان اصلی

لينک
مرشدخان

عنوان اصلی

زیر عنوان اصلی

توضيحات مختصر

عنوان اصلی

لينک

بصیرت و سواد رسانه

مرشدخان

بررسی تحلیلی فضای مجازی

ارکان فضای مجازی

برای شناخت شاکله اصلی فضای مجازی و نیز، برای اطلاع یافتن از چگونگی مدیریت و سامان بخشیدن به این محیط بسیار وسیع و گسترده، ناگزیریم به معرفی مواردی بپردازیم که باعث قوام و شکل‌گیری فضای مجازی شده است. حاکمیت، کاربر، زیرساخت، شبکه ارتباطی، خدمات، محتوا و اقتصاد، ارکان تشکیل‌دهنده فضای مجازی می‌باشند.

حاکمیت

حاکمیت

به‌طورقطع می‌توان گفت که در پس شبکهٔ به‌هم‌پیوسته و پیچیدهٔ کنونی، طراحان، سیاست‌گذاران، اتاق‌های فکر و مجریانی وجود دارد که همگی آن‌ها برای رسیدن به اهداف خود در حال طراحی هستند. آنان هرروز برای شکار مخاطبان بیش‌تر، استعمار و استثمار کشورها، نشر فرهنگ استعمار زده، ترویج عقاید انحرافی و بیهوده و... طرحی نو اندیشیده و به اجرا می‌گذارند.

کاربر

کاربر:

جامع هدف تمامی خدمات، قالب، محتوا، سخت‌افزار و نرم‌افزارهای تولیدشده در فضای مجازی، کاربران هستند. درواقع مالکان و گردانندگان فضای مجازی مدعی هستند که هدف نهایی ایجاد تمامی ابعاد گوناگون فضای مجازی، کاربران شبکه می‌باشند.

زیرساخت

زیرساخت

آنچه زمینهٔ ایجاد و برقراری ارتباط در فضای مجازی را مهیا می‌کند، زیرساخت فضای مجازی است. به‌هرتقدیر، برای ایجاد ارتباط بین کاربران و مدیریت این ارتباط، نیازمند زیرساختهای ارتباطی هستیم. زیرساخت های ارتباطی به دو قسمت سخت و نرم تقسیم می‌شوند. اکنون به‌صورت جداگانه، شقوق هر یک را موردبررسی قرار می‌دهیم.

شبکه ارتباطی

عنوان عکس

توضيحات مختصر

خدمات

خدمات

فضای مجازی به کاربران خود خدماتی را ارائه می‌کند که زیستن در قرن 21 را برای آن‌ها راحت‌تر می‌نمایاند. درواقع، کاربری که جذب فضای مجازی می‌شود و از آن استفاده می‌کند، به دنبال بهره‌مندی از خدماتی است که در این فضا ارائه می‌شود.

محتوا

محتوا

کاربر با مراجعه به هر یک از قالب‌های ارائهٔ محتوا، با محتواهای گوناگونی مواجه می‌شود که هم شامل مطالب مفید و سازنده است و هم مطالب غیرمفید و نامناسب.

اقتصاد

اقتصاد

به قطع و یقین برای ایجاد زمینهٔ اکتشافات علمی در خصوص فناوری اطلاعات و ارتباطات، شناسایی و به‌کارگیری نیروهای زبده و خلاق و به جهت رسیدن به چنین پروژهٔ عظیم و شگفت‌آوری باید هزینه‌های هنگفتی را در ابتدا سرمایه‌گذاری کرد.

مبانی امامین انقلاب درباره رسانه

مرشدخان

امامین انقلاب و رسانه

مبانی امامین انقلاب درباره رسانه

مرشدخان

مرشدخان

حضرت امام و رسانه

توضيحات مختصري درباره سرويس شماره 2 توضيحات مختصري درباره سرويس شماره 2 توضيحات مختصري درباره سرويس شماره 2 توضيحات مختصري درباره سرويس شماره 2

وبلاگ

مرشدخان

مطالب و نوشته ها

نوشته و مطالب ما را دنبال کنيد

ما را از نظرات ارزشمند خود مطلع نمائيد

طبقه بندی موضوعی

شبهه : ابزار خوب و بد ندارد بلکه نحوه استفاده مهم است

شنبه, ۵ بهمن ۱۳۹۸، ۱۱:۲۹ ب.ظ

شبهه : ابزار خوب و بد ندارد بلکه نحوه استفاده مهم است

«ارتباط تصویری»، «اینترنت پرسرعت»، «شبکه‌های اجتماعی»، «ماهواره» و ... مانند چاقو هستند؛ هم می‌توان استفادهٔ خوب کرد و هم نادرست. ابزار، خوب و بد ندارد؛ بلکه به نحوهٔ استفادهٔ افراد از آن برمی‌گردد.

پاسخ:

در نگاه اولیه و بدون دقت به ابزارهای ارتباطی نوین، این گمان به ذهن‌ها متبادر می‌شود که این‌ها تنها ابزارهایی هستند که در اختیار کاربران قرارگرفته و نوع استفادهٔ کاربران هم می‌تواند آسیب‌زا باشد و هم فرصت‌آفرین. بنابراین، نباید در مورد ابزارها صحبتی به میان آید؛ بلکه باید تنها در مورد شیوهٔ استفاده از یک ابزار بحث و تبادل‌نظر کرد.

یکی از نکاتی که با مطالعهٔ کامل و تحقیق دقیق به دست می‌آید، این است که هر رسانه‌ای مدیر و مالکی دارد. مالک و مدیر رسانه، بنا بر منویات و اهدافش سعی می‌کند مخاطبین رسانهٔ خود را به سمت و سویی که می‌خواهد بکشاند (همانند آنچه در سایت‌ها، روزنامه‌ها و تلویزیون می‌گذرد). در این زمینه اسناد فراوانی ذکر شد که از ذکر مجدد آن خودداری می‌کنیم.

بنابراین، در مثال چاقو باید ببینیم که اساساً دستهٔ چاقو دست کیست؟ آیا دست کاربران است و یا اینکه مدیران و گردانندگان، دستهٔ چاقو را در اختیار دارند؟ وقتی مدیر شبکهٔ اجتماعی اینستاگرام مطالب صفحهٔ «ما عاشق مبارزه با صهیونیست‌ها هستیم» را برنمی‌تابد و محتوای مربوط به آن را حذف می‌کند و حتی ناشر آن را از شبکهٔ تحت مدیریت خود اخراج می‌کند، نباید گفت که دستهٔ چاقو دست شخص دیگری است و نه کاربر؟ چطور است که مدیران چنین شبکه‌هایی به طالبان، داعش و مانند آن‌ها اجازهٔ نشر مطالبشان را می‌دهد؛ اما صفحهٔ مربوط به سید حسن نصرالله را برنمی‌تابد و آن را حذف می‌کند؟ آیا دستهٔ چاقو در دستان حزب‌الله لبنان است یا مدیرعامل اینستاگرام؟

چرا دربازی‌هایی مانند سیمز و جی‌تی‌ای، کاربران نمی‌توانند مسجد و حسینیه بسازند، نماز بخوانند، روزه بگیرند، به فقرا و دردمندان کمک کنند، علیه استکبار و استعمار اقدام کنند، صدقه بدهند و...؛ اما می‌توانند آدم بکشند، انحراف جنسی داشته باشند، سرقت کنند، آشوب به پا کنند، در مجالس رقص و آواز حاضر باشند و... . اینجا باید گفت: دستهٔ چاقو در دست بازیکن است یا بازی‌ساز؟

چرا وقتی واژهٔ عاشورا را به زبان انگلیسی در قسمت تصاویر گوگل جستجو می‌کنیم، جز تصاویر مربوط به قمه‌زنی چیزی نمی‌بینیم؟ چرا در یوتیوب، با جستجوی واژه‌هایی مانند حوزهٔ علمیه، دانشگاه، دختر و پسر چیزی جز فساد و فحشا نمی‌بینم؟ درحالی‌که چینش فیلم‌ها بر اساس تاریخ بارگذاری، حروف الفبا و حتی تعداد بازدید نیست. دستهٔ چاقو در اختیار مدیران و گردانندگان است یا کاربران؟

چرا در تلگرام، فیلم‌های مربوط به فاجعهٔ منا، یک‌ شبه از تمامی گروه‌ها، کانال‌ها و حساب‌های کاربری حذف می‌شود و تَبِ پیگیری چنین فاجعهٔ مهمی ناگهان خاموش می‌شود؟ چه کسی این فیلم‌ها را حذف کرد؟ اکنون دستهٔ چاقو در دست کاربرانی است که حتی حق ندارند محتوای ضد استکباری را در تلگرام منتشر کنند یا در اختیار مدیران صهیونیست این نرم‌افزار؟

نکتهٔ دیگر آنکه ما به هر مخاطب، چاقوی مناسب خودش را می‌دهیم. چاقوی زن خانه‌دار، قصاب، مغازه‌دار و... یکسان نیست. زن خانه‌دار با قمه نمی‌تواند میوه پوست بکند و یا با ساطور سالاد تهیه نماید؛ زیرا استفاده از این نوع چاقو برای کاربری‌های پیش‌گفته بسیار خطرآفرین است. ضمن آنکه اگر بخواهیم با چاقوی میوه‌خوری چارپایان حلال‌گوشت را ذبح شرعی کنیم، پوست بکنیم و گوشت آن‌ها را قطعه‌قطعه نماییم، زمان بسیار زیادی را از ما خواهد گرفت و گاهی نیز امکان‌پذیر نخواهد بود. پس هر کاری، چاقوی مناسب خودش را می‌طلبد.

از سوی دیگر، به کودکان و خردسالان اجازهٔ استفاده از چاقو را نمی‌دهند. حتی چاقو را در دسترس او نمی‌گذارند. جالب آنکه به فکر فرهنگ‌سازی استفادهٔ صحیح از چاقو برای کودکان هم نیستند، پس به هر فردی چاقو نمی‌دهیم. همچنین، قوانین پیشگیرانهٔ بسیار سختی در مورد چاقو پیش‌بینی شده است. مثلاً حمل چاقو جرم است و چاقو کشیدن در اماکن عمومی، در حکم محاربه می‌باشد. بنابراین، اجازهٔ استفاده از چاقو و حمل آن را در هر جایی نداریم. اگر این قواعد ساده در مورد چاقو رعایت نمی‌شد، بی‌شک، چاقو بیش از آنکه منفعت داشته باشد، تهدید بود و کشور را دچار آسیب‌های فراوانی می‌کرد.

فناوری‌های ارتباطی نیز ابزارهایی هستند که نمی‌توان آن را در اختیار هر شخصی قرار داد، نه می‌توان به همگان یک ابزار ارتباطی را جهت استفاده توصیه کرد و نه می‌توان در هر زمان و مکانی به هر شکلی که اراده کردیم، از آن استفاده کنیم.

بنابراین، در جواب این شبهه می‌توان این‌گونه گفت:

الف) چاقو از ضروریات زندگی بوده و جهت رفع نیازهای اساسی انسان به وجود آمده است؛ به‌گونه‌ای که بدون آن زندگی انسان مختل میشود؛ درحالی‌که برخی ابزارهای جدید ارتباطی، از ضروریات زندگی نیستند و بدون آن، زندگی انسان دچار اختلال و آسیب نمیشود؛

ب) در کشور ما حدود هشتاد میلیون نفر زندگی میکنند. بر اساس یک برآورد و تخمین، روزانه 300 ـ 400 میلیون کار مفید که تعداد بالایی از این کارها ضروری است، با چاقو انجام میشود. درحالی‌که طبق آمار، روزانه یک یا دو نفر به‌وسیله چاقو کشته میشوند. آیا قیاس 300 میلیون کار مفید در مقابل دو قتل، با تعداد استفادههای مفید و ناسالم از برخی ابزارهای غیراستاندارد ارتباطی جدید، با هم برابر است؟!

ج) آیا همین چاقو را با فواید بسیار زیادش، به کودک یا یک فرد خشمگین میدهیم یا اینکه آن را از جلویش برمیداریم؟! آیا قرار دادن شبکههای اجتماعی غیربومی با میلیاردها محتوای غیراخلاقی به دست جوانی که در اوج غرایز جنسی قرار دارد، مانند قرار دادن چاقو در دست کودک و یا آدم عصبانی نیست؟! اگر فقط پنج میلیون از بیست میلیون جوانی که در گوشیهایشان این امکانات را دارند، به سمت گزینههای انحرافی قدم بردارند، چه اتفاقی خواهد افتاد؟ نگاهی منصفانه به وضعیت فعلی استفاده از تلفن همراه و اینترنت در کشور و جهان میتواند به‌وضوح، بیان‌کنندهٔ آن باشد که ما داریم راه را اشتباه میرویم؛

د) باوجودآنکه استفادهٔ ناسالم از چاقو در مقایسه با استفاده‌های سالم و مفید آن بسیار کم است، بااین‌حال، حاکمیت، برای جلوگیری از همین پیامدهای منفی کم، قوانین سختگیرانه و کنترلی (مانند قانون منع حمل چاقو در خارج از منزل) وضع میکند؛ اما، در مقابل، باوجود مضرات و مخاطراتِ فراوان برخی فناوریهای ارتباطی، کنترل و حساسیت زیادی نسبت به آن‌ها صورت نمیپذیرد و مسئولان مربوطه، با این پیامدهای منفی کنار میآیند.

نظرات (۰)
هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">

تماس با ما

مرشدخان

با ما در ارتباط باشيد

ما دوست داريم از نظرات شما در اطلاع باشيم

توضيحات مختصر درباره شرکت و اطلاعات تماس شرکت

آدرس ما

تلفن تماس : 09216984425

با ارسال ايميل ما را از نظرات ارزشمند خود مطلع نماييد

پست الکترونيک ما: