پایگاه تحلیلی فضای مجازی و آموزش سواد رسانه مبتنی بر مبانی امامین انقلاب

گوشی‌ها اطلاعات شما را منتقل می‌کنند حتی اگر خاموش باشند!

  • ۱۲۴۳

بنا به گزارش روزنامه واشنگتن پست، اپلیکیشن‌هایی که برروی برخی گوشی‌های موبایل، نصب هستند، اطلاعات شخصی و خصوصی کاربران را حتی در مواقعی که گوشی آنها خاموش است، منتقل می‌کنند.

واشنگتن پست می‌نویسد:

«ساعت ۳ صبح است. آیا می‌دانید در حالی که شما هفت پادشاه را در خواب می‌بینید، گوشی‌تان در حال انجام چه کاری است؟ ارسال اطلاعات به ده‌ها شرکت و موسسه که حتی نامشان را هم نشنیده‌اید.در واقع این تنها صفحه نمایش گوشی است که خاموش است، در ورای این خاموشی ردیابی مثل «آمپلیتود» شماره تلفن، ایمیل و مکان دقیق‌تان را دریافت می‌کند. یک ردیاب دیگر مثل «اپ‌بوی» اثر انگشت دیجیتال‌تان را می‌گیرد. ردیاب‌های دیگری مثل «یلپ» هر پنج دقیقه از آدرس آی‌پی شما مطلع می‌شود و…»

بنا به همین گزارش، شرکت «دیسکانکت» که در زمینه امنیت اطلاعات فعال است، در یک هفته ۵۴۰۰ ردیاب داخلی را که وظیفه انتقال اطلاعات از یک دستگاه موبایل را بر عهده داشته‌اند ثبت کرده است. این ردیاب‌های رصدگر، ماهانه حداقل ۱/۵ گیگابایت اطلاعات را به بیرون منتقل کرده‌اند! فرآیندهای انتقال داده همزمان باطری گوشی‌ها را مصرف می‌کنند و باعث کندی کار با صفحات اینترنتی می‌شوند.

و اینگونه است که شما همواره تحت کنترل سرویس‌های اطلاعاتی بیگانه هستید و خصوصی‌ترین اطلاعات شخصی‌تان در اختیار آنهاست که در هر زمانی اراده کنند، مورد استفاده قرار دهند. مثلاً زمانی که به یکی از کشورهای خارجی مسافرت کرده و یا می‌خواهید از یکی از این کشورها ویزای ورود دریافت کنید آیا می‌دانید در چنین موقعیت‌هایی چه سوءاستفاده‌هایی از اطلاعات سرقت شده از گوشی هایتان به عمل می‌آید؟ شاید برایتان تعجب‌انگیز باشد که با دستاویز قرار دادن همین اطلاعات شاید به نظر شما بی‌اهمیت گوشی موبایلتان، برخی از کاربران وادار به جاسوسی از کشور خود شده‌اند! و به برخی هم به امور خیانت بار دیگر واداشته شده‌اند.

اما چرا این فعالیت‌ها در شب‌هنگام انجام می‌شوند؟ گفته می‌شود، دزدان اطلاعات گوشی شما، ترجیح می‌دهند داده‌ها مربوط به زمانی باشند که کاربر، اطلاعات روزانه خود را جمع‌آوری کرده باشد.

پاتریک جکسون، یک تحلیلگر سابق آژانس امنیت ملی آمریکا که اکنون در شرکت «دیسکانکت» کار می‌کند می‌گوید: «این اطلاعات شما است. چرا باید از تلفن همراه شما بیرون برود؟ چرا باید توسط کسانی که نمی‌دانید قرار است چه کار با این اطلاعات بکنند جمع‌آوری شوند؟»

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">

پاسخ به شبهات و سوالات