پایگاه تحلیلی فضای مجازی و آموزش سواد رسانه مبتنی بر مبانی امامین انقلاب

رفتار خصمانه فیسبوک و اینستاگرام با کاربران ایرانی

  • ۱۲۴۱

فیس بوک طی اقدامی خصمانه و تبعیض آمیز صدها حساب کاربری متعلق به رسانه‌های ایرانی داخل کشورو مردم  را در شبکه اجتماعی خود مسدود کرده است.

فیس‌بوک علت تعطیلی حساب‌های کاربری یادشده را انتشار پیام‌هایی در حمایت از جمهوری اسلامی دانسته است. بسیاری از حساب‌های تعطیل شده از سال ۲۰۱۱ بدین سو در فیس‌بوک مشغول فعالیت بوده‌اند.

بر اساس گزارش ماهانه فیس‌بوک در مورد حساب‌های تعلیق شده در این شبکه اجتماعی، حساب‌های وابسته به رسانه‌های داخل ایران به علت «رفتار هماهنگ غیرقانونی» بسته شده‌اند. ظاهراً از نظر فیس‌بوک انتشار مطالبی در حمایت از نظام جمهوری اسلامی توسط رسانه‌های داخل کشور در این شبکه اجتماعی اقدامی غیرقانونی محسوب می‌شود، اما استفاده رسانه‌های فارسی زبان مورد حمایت سازمان سیا، وزارت خارجه انگلیس و ولیعهد خونریز سعودی از فیس‌بوک برای دروغ پراکنی بر علیه ایران و دلسرد کردن مردم به هیچ عنوان غیرقانونی نیست.

فیس‌بوک در گزارش خود از تعطیلی ۸ شبکه از حساب‌های موجود در این سایت خبر داده که یکی از آنها را به صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران منتسب کرده است.

بر اساس برخی اسکرین شات های منتشر شده توسط فیس‌بوک، برخی از موارد انتشار اطلاعات نادرست توسط رسانه‌های ایرانی در این شبکه اجتماعی انتقاد از مداخله عربستان سعودی در خاورمیانه، حمایت از جنبش تسخیر وال استریت، انتقاد از سیاست‌های دولت آمریکا بوده است. بنابراین از نظر مدیران فیس‌بوک، نقد عملکرد عربستان سعودی و جنایت‌های آن در یمن، عراق، سوریه و غیره، انتقاد از عملکرد سیاست‌های نظام سرمایه داری در آمریکا و زیر سوال بردن عملکرد کاخ سفید و دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا به معنای انتشار اطلاعات نادرست است!

همچنین انتشار پست‌هایی در فیس‌بوک در حمایت از آیت الله خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی ایران، از سوی این شبکه اجتماعی مصداق انتشار اطلاعات نادرست دانسته شده است!

ناتانیل گلیشر رئیس واحد سیاست گذاری فیس‌بوک در حوزه امنیت سایبری مدعی شده که «شبکه صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، ارتباطات قابل توجهی با یک کمپین پخش اطلاعات غلط وابسته به ایران که قبلاً شناسایی شده بود، داشته است. اما بسیار زود است که بگوییم آیا خود صدا و سیما مسئول مستقیم فعالیت‌های این کمپین بوده است یا خیر.» وی برای اثبات ادعاهای خود حاضر به ارائه هیچ گونه شواهد و مدارک قابل قبول و باورپذیری نشده است.

در دو سال اخیر، فیس‌بوک و اینستاگرام که توسط فیس‌بوک اداره می‌شود و نیز شبکه اجتماعی توئیتر و یوتیوب وابسته به گوگل، بارها به بهانه‌های مشابه حساب‌های شبکه‌ها و رسانه‌های ایرانی و به خصوص شبکه‌های برون مرزی صدا و سیمای جمهوری اسلامی مانند العالم، پرس تی وی، هیسپان تی وی و غیره را مسدود کرده‌اند.

نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">

پاسخ به شبهات و سوالات