درباره ما

مرشدخان

درباره ما بيشتر بدانيد

مرشدخان

مرشدخان با نگاهی جدید ، اصیل ، ایرانی و دینی به مقوله سواد رسانه در خدمت شماست!
امیدواریم با کمک شما بتوانیم قدمی در راه فرهنگ سازی استفاده صحیح از رسانه ها برداریم ...
پ ن : مرشد به معنای راهنما می باشد و خان پسوندی است به معنای آقا و بزرگ!!
امیدواریم مرشدخان راهنمای خوبی در زمینه سواد رسانه برای شما باشد.
يكشنبه, ۱۰ فروردين ۱۳۹۹، ۱۰:۵۰ ب.ظ

مرشدخان

عنوان اصلی

زیر عنوان اصلی

توضيحات مختصر

عنوان اصلی

لينک
مرشدخان

مدیر مجموعه :

امیرحسین احمدنیا

طلبه علوم دینی - مدرس بصیرت و سواد رسانه - محقق و پژوهشگر رسانه و فضای مجازی

معرفی مدیر مجموعه

ارسال پیام به مدیر مجموعه
مرشدخان

عنوان اصلی

زیر عنوان اصلی

توضيحات مختصر

عنوان اصلی

لينک
مرشدخان

عنوان اصلی

زیر عنوان اصلی

توضيحات مختصر

عنوان اصلی

لينک

بصیرت و سواد رسانه

مرشدخان

بررسی تحلیلی فضای مجازی

ارکان فضای مجازی

برای شناخت شاکله اصلی فضای مجازی و نیز، برای اطلاع یافتن از چگونگی مدیریت و سامان بخشیدن به این محیط بسیار وسیع و گسترده، ناگزیریم به معرفی مواردی بپردازیم که باعث قوام و شکل‌گیری فضای مجازی شده است. حاکمیت، کاربر، زیرساخت، شبکه ارتباطی، خدمات، محتوا و اقتصاد، ارکان تشکیل‌دهنده فضای مجازی می‌باشند.

حاکمیت

حاکمیت

به‌طورقطع می‌توان گفت که در پس شبکهٔ به‌هم‌پیوسته و پیچیدهٔ کنونی، طراحان، سیاست‌گذاران، اتاق‌های فکر و مجریانی وجود دارد که همگی آن‌ها برای رسیدن به اهداف خود در حال طراحی هستند. آنان هرروز برای شکار مخاطبان بیش‌تر، استعمار و استثمار کشورها، نشر فرهنگ استعمار زده، ترویج عقاید انحرافی و بیهوده و... طرحی نو اندیشیده و به اجرا می‌گذارند.

کاربر

کاربر:

جامع هدف تمامی خدمات، قالب، محتوا، سخت‌افزار و نرم‌افزارهای تولیدشده در فضای مجازی، کاربران هستند. درواقع مالکان و گردانندگان فضای مجازی مدعی هستند که هدف نهایی ایجاد تمامی ابعاد گوناگون فضای مجازی، کاربران شبکه می‌باشند.

زیرساخت

زیرساخت

آنچه زمینهٔ ایجاد و برقراری ارتباط در فضای مجازی را مهیا می‌کند، زیرساخت فضای مجازی است. به‌هرتقدیر، برای ایجاد ارتباط بین کاربران و مدیریت این ارتباط، نیازمند زیرساختهای ارتباطی هستیم. زیرساخت های ارتباطی به دو قسمت سخت و نرم تقسیم می‌شوند. اکنون به‌صورت جداگانه، شقوق هر یک را موردبررسی قرار می‌دهیم.

شبکه ارتباطی

عنوان عکس

توضيحات مختصر

خدمات

خدمات

فضای مجازی به کاربران خود خدماتی را ارائه می‌کند که زیستن در قرن 21 را برای آن‌ها راحت‌تر می‌نمایاند. درواقع، کاربری که جذب فضای مجازی می‌شود و از آن استفاده می‌کند، به دنبال بهره‌مندی از خدماتی است که در این فضا ارائه می‌شود.

محتوا

محتوا

کاربر با مراجعه به هر یک از قالب‌های ارائهٔ محتوا، با محتواهای گوناگونی مواجه می‌شود که هم شامل مطالب مفید و سازنده است و هم مطالب غیرمفید و نامناسب.

اقتصاد

اقتصاد

به قطع و یقین برای ایجاد زمینهٔ اکتشافات علمی در خصوص فناوری اطلاعات و ارتباطات، شناسایی و به‌کارگیری نیروهای زبده و خلاق و به جهت رسیدن به چنین پروژهٔ عظیم و شگفت‌آوری باید هزینه‌های هنگفتی را در ابتدا سرمایه‌گذاری کرد.

مبانی امامین انقلاب درباره رسانه

مرشدخان

امامین انقلاب و رسانه

مبانی امامین انقلاب درباره رسانه

مرشدخان

مرشدخان

حضرت امام و رسانه

توضيحات مختصري درباره سرويس شماره 2 توضيحات مختصري درباره سرويس شماره 2 توضيحات مختصري درباره سرويس شماره 2 توضيحات مختصري درباره سرويس شماره 2

وبلاگ

مرشدخان

مطالب و نوشته ها

نوشته و مطالب ما را دنبال کنيد

ما را از نظرات ارزشمند خود مطلع نمائيد

طبقه بندی موضوعی

رعایت خطوط قرمز در برخورد با فناوری‌ها

يكشنبه, ۶ بهمن ۱۳۹۸، ۰۷:۳۸ ب.ظ

رعایت خطوط قرمز در برخورد با فناوری‌ها

نگاه درست به مسائل کلی و قوانین اجرایی نظام‌های سیاسی جهان این نکته را به ما می‌آموزد که همه کشورها دارای یک خطوط قرمزی هستند که برای حفظ یک سلسله از مسائل داخلی و اجتماعی جامعه خود به آن‌ها پایبندند.

یکی دیگر از مبانی مقام معظم رهبری در مواجهه با فناوری‌های نوین ارتباطی این است که در محصولات فرهنگی وارداتی باید تخطی نکردن از خط قرمزهای دینی و انقلابی رعایت شود.

اگر بخواهیم مهم‌ترین این خط قرمزها نام ببریم، می‌توان به: قانون‌گرایی، مردم‌محوری، حفظ استقلال، حفظ جمهوریت، حفظ انقلاب، حفظ اصل نظام، دشمن‌ستیزی، حفظ ولایت‌فقیه، حفظ نیروهای کارآمد جوان و... اشاره کرد.

  • «همه مطبوعات باید توجّه داشته باشند که خطّ قرمزی وجود دارد و از این خطّ قرمز، هیچ‌کس نباید عبور کند. نه این‌که ما اجازه نمی‌دهیم؛ در هیچ جای دنیا اجازه نمی‌دهند. در به‌اصطلاح، دمکراتیک‌ترین کشورها هم اجازه نمی‌دهند.»[1]
  • «اما دو نکته مسلم است: نکته اول این‌که، تکیه اصلی ما به نیروهای خودی است. شما باید همت کنید؛ شما باید بسازید؛ شما باید مهارت به دست بیاورید؛ همچنان که پس از پیروزی انقلاب اسلامی، گام‌های بسیار بلندی در این راه برداشتید. کسانی که اطلاعات و اخبار را دارند، می‌دانند که امروز، آشنایی، مهارت و تسلط جوانان ما در نیروهای مسلح جمهوری اسلامی بر تجهیزات پیچیده و مدرن، ده‌ها برابر بیش از قبل از انقلاب است. امروز ما روی پای خودمان هستیم. نکته دوم این‌که، محصول این‌همه دستاورد، برای حفاظت از انقلاب است؛ حفاظت از این گوهر گران‌بهایی که ملت ما با خون خود آن را به دست آورده است. حفاظت از استقلال، آزادی ملی، سرسپرده نبودن و دنباله‌رو قدرت‌های بزرگ نبودن. این، همان نکته‌ای است که قدرت‌های بزرگ را از ملت ایران خشمگین می‌کند.»[2]
  • «در راه حفظ نظام مقدّس جمهوری اسلامی و برای اقامه این بنای رفیع و مستحکم که امید آینده امّت اسلامی است و امروز هم مایه امید امّت اسلامی است، باید مبارزه و مجاهدت کرد، باید سختی‌ها را تحمّل نمود.»[3]
  • «امام در ساخت و مهندسی نظام جمهوری اسلامی، همه عناصر و اجزایی را که می‌توانست این نظام را استوار و ماندگار کند، مورد ملاحظه قرار داد و با مهارتِ تمام این عناصر اصلی را در درون این بنای شامخ و مستحکم کار گذاشت. این عناصر اصلی عبارت است از اسلام، مردم، قانون‌گرایی و دشمن‌ستیزی.»[4]

بنابراین، رعایت خط قرمزها در مواجهه با فناوری و رسانه‌های ارتباطی نوین از مبانی مهمی است که باعث محفوظ ماندن از خطراتی می‌شود که ممکن است شخص، گروه یا فرهنگ عمومی جامعه را تهدید کند؛ خط قرمزهایی که با گذشتن از آن‌ها ممکن است ضرری متوجه جامعه شود که دیگر نتوان آن ضرر را با هیچ‌چیزی جبران کرد. از این رو فناوری‌ها و رسانه‌ها نباید خطوط قرمز را رد کنند.

 


[1]. همان، بیانات در دیدار مدیران و مسئولان مطبوعات کشور، ص 33. (13/02/1375)

[2]. همان، بیانات در جمع پرسنل «پایگاه هوایی شهید بابایی» اصفهان، ص 106. (18/ 07/ 1371)

[3]. همان، بیانات در دیدار اعضای شورای نگهبان، ص 213. (24/10/1382)

[4]. همان، بیانات در اجتماع زائران مرقد مطهر امام خمینی (رحمه الله)، ص 51. (14/03/1380)

نظرات (۰)
هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">

تماس با ما

مرشدخان

با ما در ارتباط باشيد

ما دوست داريم از نظرات شما در اطلاع باشيم

توضيحات مختصر درباره شرکت و اطلاعات تماس شرکت

آدرس ما

تلفن تماس : 09216984425

با ارسال ايميل ما را از نظرات ارزشمند خود مطلع نماييد

پست الکترونيک ما: