پایگاه تحلیلی فضای مجازی و آموزش سواد رسانه مبتنی بر مبانی امامین انقلاب

باید به مردم اعتماد کنیم، عمده افراد از این ابزارها خوب استفاده می‌کنند!

  • ۱۱۹۰

 مسیر مطلب در پایگاه مرشدخان : پاسخ به سوالات و شبهات ← شبهات ،مغالطات و سخنان معروف و غلط درباره رسانه و فضای مجازی


باید به مردم اعتماد کنیم. چرا به دلیل اینکه ممکن است افراد محدودی از این فناوری‌ها استفادهٔ نادرست داشته باشند، جمع کثیری از مردم جامعه را از خدمات این فناوری‌ها محروم کنیم؟

پاسخ:

سالم‌سازی فضای آلوده به معنای بی‌اعتمادی به مردم نیست؛ بلکه به معنای حفظ کرامت، سلامت روح و انسانیت آن‌هاست.

همان‌گونه که در بعد جسمی، نظارت، تفکیک، پالایش و سالم‌سازی محیط و محصولات به معنای بی‌اعتمادی به مردم نیست، در بعد روحی و معنوی نیز انجام این امور بی‌اعتمادی به مردم محسوب نمی‌شود. اساساً ادارهٔ استاندارد به همین دلیل تأسیس‌شده است.

وقتی احتمال شیوع ویروسی مانند و با در جامعه داده می‌شود، نهادهای مسئول تمام تلاش خود را برای پیشگیری و درمان به کار می‌برند. این تلاش کاملاً به‌جا، لازم و ضروری است؛ زیرا اگرچه مردم ممکن است با استفاده از روش‌های پیشگیری، احتمال ابتلای خود به ویروس وبا را کاهش دهند؛ اما هر عقل سلیمی حکم می‌کند که باید با تمام توان از ورود و شیوع ویروس جلوگیری کرده و با اطلاع‌رسانی به‌موقع، سلامت جسمی مردم را ارتقا داد. همچنین در بحث آلودگی هوا، همگان از مسئولان انتظار دارند که اقدامی عملی جهت پاک‌سازی هوا انجام دهند و هیچ‌کس، پاک‌سازی را توهین به مردم نمی‌داند و نمی‌گوید بگذارید مردم خودشان انتخاب کنند و تشخیص دهند تا از چه هوایی استنشاق کنند.

در فضای مجازی نیز حاکمیت وظیفه دارد از ورود و شیوع آلودگی‌ها و ویروس‌هایی مانند مسائل غیراخلاقی، شبهات، شایعات، خشونت، مسائل مربوط به سحر و جادو، فرقه‌های انحرافی و... جلوگیری کرده و با آگاه‌سازی به‌موقع، مردم را نسبت به آسیب‌های احتمالی، مصونیت بخشند.

اگر حاکمیت در این وظیفهٔ ذاتی خود تعلل و سستی به خرج دهد، قطعاً موجبات بی‌اعتمادی مردم را نسبت به خود فراهم آورده است. در این صورت این مردم هستند که نمی‌توانند به مسئولین خود اعتماد کنند.

ضمن اینکه مطابق با مستندات ارائه‌شده، به دلیل مدیریت نامناسبِ تولید، توزیع محتوا و خدمات در فضای مجازی، شیوهٔ استفاده از این فضا نیز نامناسب و غیرقابل‌قبول است.[2]



[1]. کهوند، محمد، پیشین، ص 399.

[2]. شما باید به‌موازات این کار، وسایل مصون‌سازی را فراهم کنید. جوانان را مصون کنید! ذهن‌ها را مصون کنید! دل‌ها را مصون کنید که اگر علی‌رغم شما، روزی دشمن توانست نفوذ کند، شما قبلاً مصونیت ایجاد کرده باشید. راهش این است. این‌گونه باید با هجوم دشمن برخورد کرد. ما با این روحیه مقاومت و با این روحیه ایستادگی، توانسته‌ایم قدرتی مثل استکبار جهانی و مثل امریکا را بیست سال پشت در نگهداریم و بازهم می‌توانیم! ملت ایران قوی است و این استقامت، استقامت ایمانی است. این استقامت، از دین، از اسلام و از ایمان سرچشمه می‌گیرد و هر جا که باشد، موجب ناکامی دشمن خواهد شد. این را ما باید حفظ و تقویت کنیم. ما باید دین را تقویت کنیم؛ ایمان جوانان را تقویت کنیم؛ اجتناب از فساد را تقویت کنیم. این کار، کار درستی است؛ این راه، راه صحیحی است.» بیانات مقام معظم رهبری> در دیدار جمعی از ناشران، 28/2/1378.

نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">

پاسخ به شبهات و سوالات