درباره ما

مرشدخان

درباره ما بيشتر بدانيد

مرشدخان

مرشدخان با نگاهی جدید ، اصیل ، ایرانی و دینی به مقوله سواد رسانه در خدمت شماست!
امیدواریم با کمک شما بتوانیم قدمی در راه فرهنگ سازی استفاده صحیح از رسانه ها برداریم ...
پ ن : مرشد به معنای راهنما می باشد و خان پسوندی است به معنای آقا و بزرگ!!
امیدواریم مرشدخان راهنمای خوبی در زمینه سواد رسانه برای شما باشد.
يكشنبه, ۱۰ فروردين ۱۳۹۹، ۱۱:۲۸ ب.ظ

مرشدخان

عنوان اصلی

زیر عنوان اصلی

توضيحات مختصر

عنوان اصلی

لينک
مرشدخان

مدیر مجموعه :

امیرحسین احمدنیا

طلبه علوم دینی - مدرس بصیرت و سواد رسانه - محقق و پژوهشگر رسانه و فضای مجازی

معرفی مدیر مجموعه

ارسال پیام به مدیر مجموعه
مرشدخان

عنوان اصلی

زیر عنوان اصلی

توضيحات مختصر

عنوان اصلی

لينک
مرشدخان

عنوان اصلی

زیر عنوان اصلی

توضيحات مختصر

عنوان اصلی

لينک

بصیرت و سواد رسانه

مرشدخان

بررسی تحلیلی فضای مجازی

ارکان فضای مجازی

برای شناخت شاکله اصلی فضای مجازی و نیز، برای اطلاع یافتن از چگونگی مدیریت و سامان بخشیدن به این محیط بسیار وسیع و گسترده، ناگزیریم به معرفی مواردی بپردازیم که باعث قوام و شکل‌گیری فضای مجازی شده است. حاکمیت، کاربر، زیرساخت، شبکه ارتباطی، خدمات، محتوا و اقتصاد، ارکان تشکیل‌دهنده فضای مجازی می‌باشند.

حاکمیت

حاکمیت

به‌طورقطع می‌توان گفت که در پس شبکهٔ به‌هم‌پیوسته و پیچیدهٔ کنونی، طراحان، سیاست‌گذاران، اتاق‌های فکر و مجریانی وجود دارد که همگی آن‌ها برای رسیدن به اهداف خود در حال طراحی هستند. آنان هرروز برای شکار مخاطبان بیش‌تر، استعمار و استثمار کشورها، نشر فرهنگ استعمار زده، ترویج عقاید انحرافی و بیهوده و... طرحی نو اندیشیده و به اجرا می‌گذارند.

کاربر

کاربر:

جامع هدف تمامی خدمات، قالب، محتوا، سخت‌افزار و نرم‌افزارهای تولیدشده در فضای مجازی، کاربران هستند. درواقع مالکان و گردانندگان فضای مجازی مدعی هستند که هدف نهایی ایجاد تمامی ابعاد گوناگون فضای مجازی، کاربران شبکه می‌باشند.

زیرساخت

زیرساخت

آنچه زمینهٔ ایجاد و برقراری ارتباط در فضای مجازی را مهیا می‌کند، زیرساخت فضای مجازی است. به‌هرتقدیر، برای ایجاد ارتباط بین کاربران و مدیریت این ارتباط، نیازمند زیرساختهای ارتباطی هستیم. زیرساخت های ارتباطی به دو قسمت سخت و نرم تقسیم می‌شوند. اکنون به‌صورت جداگانه، شقوق هر یک را موردبررسی قرار می‌دهیم.

شبکه ارتباطی

عنوان عکس

توضيحات مختصر

خدمات

خدمات

فضای مجازی به کاربران خود خدماتی را ارائه می‌کند که زیستن در قرن 21 را برای آن‌ها راحت‌تر می‌نمایاند. درواقع، کاربری که جذب فضای مجازی می‌شود و از آن استفاده می‌کند، به دنبال بهره‌مندی از خدماتی است که در این فضا ارائه می‌شود.

محتوا

محتوا

کاربر با مراجعه به هر یک از قالب‌های ارائهٔ محتوا، با محتواهای گوناگونی مواجه می‌شود که هم شامل مطالب مفید و سازنده است و هم مطالب غیرمفید و نامناسب.

اقتصاد

اقتصاد

به قطع و یقین برای ایجاد زمینهٔ اکتشافات علمی در خصوص فناوری اطلاعات و ارتباطات، شناسایی و به‌کارگیری نیروهای زبده و خلاق و به جهت رسیدن به چنین پروژهٔ عظیم و شگفت‌آوری باید هزینه‌های هنگفتی را در ابتدا سرمایه‌گذاری کرد.

مبانی امامین انقلاب درباره رسانه

مرشدخان

امامین انقلاب و رسانه

مبانی امامین انقلاب درباره رسانه

مرشدخان

مرشدخان

حضرت امام و رسانه

توضيحات مختصري درباره سرويس شماره 2 توضيحات مختصري درباره سرويس شماره 2 توضيحات مختصري درباره سرويس شماره 2 توضيحات مختصري درباره سرويس شماره 2

وبلاگ

مرشدخان

مطالب و نوشته ها

نوشته و مطالب ما را دنبال کنيد

ما را از نظرات ارزشمند خود مطلع نمائيد

طبقه بندی موضوعی

تاریخچه شبکه ملی اطلاعات در ایران

يكشنبه, ۶ بهمن ۱۳۹۸، ۰۹:۳۰ ب.ظ

۰۶ بهمن ۹۸ ۰ نظر شبکه ملی اطلاعات, ۶۴ نمایش ۱ ۰
تاریخچه شبکه ملی اطلاعات در ایران

منظور از تاریخچه، پیشینه طرح موضوع شبکه ملی اطلاعات در داخل کشور است نه این‌که، مراد تاریخچه جهانی آن باشد. به همین منظور، به تاریخچه مختصری از شبکه ارتباطی ملی ایران اشاره می‌شود.

در اواخر سال ۱۳۸۴ بحث شبکه ملی اینترنت[1] در کشور مطرح و مهم‌ترین دلیل پیاده‌سازی این شبکه در آن سال کاهش وابستگی به شبکه جهانی اینترنت اعلام شد.

در اسفند سال ۱۳۸۴، بر اساس تصمیم هیئت دولت مقرر شد شبکه ملی طی سه سال به بهره‌برداری برسد و طراحی‌های کلی شبکه نیز، انجام شود.

در سال ۱۳۸۵ قرار شد پروژه اینترنت ملی در مرکز تحقیقات مخابرات ایران انجام شود.

در سال ۱۳۸۶ نیز همین موضوع تکرار شد و این بار برنامه‌های عملیاتی راه‌اندازی و بهره‌برداری اینترنت ملی در سال‌های ۸۶ تا ۸۸ در هیئت‌وزیران تصویب شد.

با توجه به الزامات سند چشم‌انداز بیست‌ساله در سال ۱۳۸۹ موضوع شبکه ملی اینترنت بانام جدید شبکه ملی اطلاعات به‌صورت جدی‌تر مطرح شد به‌طوری‌که کلیات موضوع در ماده ۴۶ برنامه پنجم توسعه به شرح زیر اختصاری مطرح شد:

هدف

بسط خدمات دولت الکترونیک، صنعت فناوری اطلاعات، سواد اطلاعاتی و افزایش بهره‌وری در حوزه‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی.

تکالیف وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات

بر اساس بند الف از ماده ۴۶ قانون برنامه پنجم توسعه، ایجاد و توسعه شبکه ملی اطلاعات و مراکز داده داخلی امن و پایدار با پهنای باند مناسب با رعایت موازین شرعی و امنیتی و با استفاده از توان و ظرفیت بخش‌های عمومی غیردولتی، خصوصی و تعاونی، امکان دسترسی پرسرعت مبتنی بر توافق‌نامه سطح خدمات موردنظر است. در این زمینه سه شاخص اصلی عبارت از اتصال کلیه کسب‌وکارها و ۶۰% مردم به شبکه ملی اطلاعات و اینترنت، کسب رتبه دوم در کلیه شاخص‌های فاوا در منطقه و سهم ۲% صنعت فناوری اطلاعات از تولید ناخالص داخلی است.

تکالیف دیگر دستگاه‌های اجرائی بر اساس بند ب از ماده ۴۶ قانون برنامه پنجم توسعه

اتصال به شبکه ملی اطلاعات، توسعه و تکمیل پایگاه‌های اطلاعاتی، تبادل و به اشتراک‌گذاری رایگان اطلاعات و تأمین امنیت آن، انجام استعلامات و ارائه خدمات الکترونیکی بر بستر آن.[2]



[1]. عبارت «شبکه ملی اینترنت» اسم اولیه شبکه ملی اطلاعات بوده که به علت نواقصی که در مفهوم این عبارت وجود داشت، به عبارت «شبکه ملی اطلاعات» تغییر پیدا کرد. بنابراین، عبارت صحیح، شبکه ملی اطلاعات می‌باشد.

[2]. ر.ک: سایت مرکز ملی فضای مجازی: www.majazi.ir، «شبکه ملی اطلاعات»، 1395 ش.

نظرات (۰)
هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">

تماس با ما

مرشدخان

با ما در ارتباط باشيد

ما دوست داريم از نظرات شما در اطلاع باشيم

توضيحات مختصر درباره شرکت و اطلاعات تماس شرکت

آدرس ما

تلفن تماس : 09216984425

با ارسال ايميل ما را از نظرات ارزشمند خود مطلع نماييد

پست الکترونيک ما: