پایگاه تحلیلی فضای مجازی و آموزش سواد رسانه مبتنی بر مبانی امامین انقلاب

مغالطه :‌کمال انسان در آن است که زمینه‌های گناه فراهم شود، و سپس انسان با اختیار و ارادهٔ خود دچار فساد نشود....

  • ۱۳۲۶

مسیر مطلب در پایگاه مرشدخان : پاسخ به سوالات و شبهات ← شبهات ،مغالطات و سخنان معروف و غلط درباره رسانه و فضای مجازی


کمال انسان در آن است که زمینه‌های گناه فراهم شود، و سپس انسان با اختیار و ارادهٔ خود دچار فساد نشود؛ بنابراین، مقابله و نفی برخی فنّاوری‌ها با عنوان اینکه مقدمه و بستر فساد را ایجاد می‌کنند، کار صحیح و روش دینی و شرعی نیست.

پاسخ:

اگر مطالعه‌ای هرچند گذرا نسبت به تعالیم اسلامی صورت گیرد، به‌روشنی، نادرستی دیدگاه مذکور بدست می‌آید. اسلام، نسبت به مقدمات و زمینه‌های معصیت و فساد، اهتمام و حساسیت زیادی داشته، خواهان آن است که بسترهای گناه فراهم نشود. در تعالیم دینی، تأکیدات و سفارش‌های زیادی نسبت به فاصله گرفتن از مقدمات و بسترهای فساد به‌ویژه در مسائل جنسی، شده است؛ مثلاً: توصیه‌ها و دستورات مؤکدی مبنی بر عدم اختلاط زن و مرد شده است و اینکه اگر زن و مرد در فضای خلوت قرار گیرند حکم کراهت و حرمت دارد، یا اینکه: زن و مرد نامحرم نباید لباس‌هایی که موجب جلب‌توجه یکدیگر باشد بپوشند؛ دستوراتی از این قبیل، که مبتنی بر لزوم فاصله گرفتن از بسترهای فساد و گناهان جنسی است، بسیار است. چنان‌که برخی کارشناسان تربیت اسلامی بیان کرده‌اند: این غلط است که زمینهٔ گناه را فراهم و ترویج کنیم، امکانات آن را بیاوریم، بعد بگوییم آقا شما دست نزنید! بلکه وظیفهٔ حکومت اسلامی این است که به‌هیچ‌عنوان اجازه ندهد زمینه‌های فساد در کشور توسعه پیدا کند و بر همهٔ مسلمانان واجب است که با تمامی زمینه‌های فساد و تباهی مقابله کنند.

نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">

پاسخ به شبهات و سوالات