درباره ما

مرشدخان

درباره ما بيشتر بدانيد

مرشدخان

مرشدخان با نگاهی جدید ، اصیل ، ایرانی و دینی به مقوله سواد رسانه در خدمت شماست!
امیدواریم با کمک شما بتوانیم قدمی در راه فرهنگ سازی استفاده صحیح از رسانه ها برداریم ...
پ ن : مرشد به معنای راهنما می باشد و خان پسوندی است به معنای آقا و بزرگ!!
امیدواریم مرشدخان راهنمای خوبی در زمینه سواد رسانه برای شما باشد.
يكشنبه, ۱۰ فروردين ۱۳۹۹، ۱۰:۲۸ ب.ظ

مرشدخان

عنوان اصلی

زیر عنوان اصلی

توضيحات مختصر

عنوان اصلی

لينک
مرشدخان

مدیر مجموعه :

امیرحسین احمدنیا

طلبه علوم دینی - مدرس بصیرت و سواد رسانه - محقق و پژوهشگر رسانه و فضای مجازی

معرفی مدیر مجموعه

ارسال پیام به مدیر مجموعه
مرشدخان

عنوان اصلی

زیر عنوان اصلی

توضيحات مختصر

عنوان اصلی

لينک
مرشدخان

عنوان اصلی

زیر عنوان اصلی

توضيحات مختصر

عنوان اصلی

لينک

بصیرت و سواد رسانه

مرشدخان

بررسی تحلیلی فضای مجازی

ارکان فضای مجازی

برای شناخت شاکله اصلی فضای مجازی و نیز، برای اطلاع یافتن از چگونگی مدیریت و سامان بخشیدن به این محیط بسیار وسیع و گسترده، ناگزیریم به معرفی مواردی بپردازیم که باعث قوام و شکل‌گیری فضای مجازی شده است. حاکمیت، کاربر، زیرساخت، شبکه ارتباطی، خدمات، محتوا و اقتصاد، ارکان تشکیل‌دهنده فضای مجازی می‌باشند.

حاکمیت

حاکمیت

به‌طورقطع می‌توان گفت که در پس شبکهٔ به‌هم‌پیوسته و پیچیدهٔ کنونی، طراحان، سیاست‌گذاران، اتاق‌های فکر و مجریانی وجود دارد که همگی آن‌ها برای رسیدن به اهداف خود در حال طراحی هستند. آنان هرروز برای شکار مخاطبان بیش‌تر، استعمار و استثمار کشورها، نشر فرهنگ استعمار زده، ترویج عقاید انحرافی و بیهوده و... طرحی نو اندیشیده و به اجرا می‌گذارند.

کاربر

کاربر:

جامع هدف تمامی خدمات، قالب، محتوا، سخت‌افزار و نرم‌افزارهای تولیدشده در فضای مجازی، کاربران هستند. درواقع مالکان و گردانندگان فضای مجازی مدعی هستند که هدف نهایی ایجاد تمامی ابعاد گوناگون فضای مجازی، کاربران شبکه می‌باشند.

زیرساخت

زیرساخت

آنچه زمینهٔ ایجاد و برقراری ارتباط در فضای مجازی را مهیا می‌کند، زیرساخت فضای مجازی است. به‌هرتقدیر، برای ایجاد ارتباط بین کاربران و مدیریت این ارتباط، نیازمند زیرساختهای ارتباطی هستیم. زیرساخت های ارتباطی به دو قسمت سخت و نرم تقسیم می‌شوند. اکنون به‌صورت جداگانه، شقوق هر یک را موردبررسی قرار می‌دهیم.

شبکه ارتباطی

عنوان عکس

توضيحات مختصر

خدمات

خدمات

فضای مجازی به کاربران خود خدماتی را ارائه می‌کند که زیستن در قرن 21 را برای آن‌ها راحت‌تر می‌نمایاند. درواقع، کاربری که جذب فضای مجازی می‌شود و از آن استفاده می‌کند، به دنبال بهره‌مندی از خدماتی است که در این فضا ارائه می‌شود.

محتوا

محتوا

کاربر با مراجعه به هر یک از قالب‌های ارائهٔ محتوا، با محتواهای گوناگونی مواجه می‌شود که هم شامل مطالب مفید و سازنده است و هم مطالب غیرمفید و نامناسب.

اقتصاد

اقتصاد

به قطع و یقین برای ایجاد زمینهٔ اکتشافات علمی در خصوص فناوری اطلاعات و ارتباطات، شناسایی و به‌کارگیری نیروهای زبده و خلاق و به جهت رسیدن به چنین پروژهٔ عظیم و شگفت‌آوری باید هزینه‌های هنگفتی را در ابتدا سرمایه‌گذاری کرد.

مبانی امامین انقلاب درباره رسانه

مرشدخان

امامین انقلاب و رسانه

مبانی امامین انقلاب درباره رسانه

مرشدخان

مرشدخان

حضرت امام و رسانه

توضيحات مختصري درباره سرويس شماره 2 توضيحات مختصري درباره سرويس شماره 2 توضيحات مختصري درباره سرويس شماره 2 توضيحات مختصري درباره سرويس شماره 2

وبلاگ

مرشدخان

مطالب و نوشته ها

نوشته و مطالب ما را دنبال کنيد

ما را از نظرات ارزشمند خود مطلع نمائيد

طبقه بندی موضوعی

تعریف شبکه ملی اطلاعات

يكشنبه, ۶ بهمن ۱۳۹۸، ۰۸:۵۸ ب.ظ

۰۶ بهمن ۹۸ ۰ نظر شبکه ملی اطلاعات, ۶۰ نمایش ۰ ۰
تعریف شبکه ملی اطلاعات

شبکه ملی اطلاعات در یک نگاه کلی، همان اینترنت با مدیریت داخلی است که همه استانداردهای امنیتی، فرهنگی و فنی در آن رعایت شده است. یعنی، همه اطلاعات و ارتباطات، کارها، خریدها، بازی‌ها و... در یک شبکه داخلی؛ مدیریت، نگهداری و محافظت می‌شود.

شبکه ملی اطلاعات که با نام‌های دیگری شامل"اینترنت ملی"، "اینترانت ملی ایران" و"شبکه ملی اینترنت" نیز، شناخته می‌شود، پروژه‌ای برای توسعه شبکه زیرساخت امن و پایدار ملی در ایران است.

در اینجا، به چند تعریف درباره شبکه ملی اطلاعات اشاره می‌شود:

  • «شبکه ملی اطلاعات کشور، شبکه‌ای مبتنی بر قرارداد اینترنت (IP) به همراه سوئیچ‌ها و مسیریاب‌ها و مراکز داده‌ای است به صورتی که درخواست‌های دسترسی داخلی و اخذ اطلاعاتی که در مراکز داده داخلی نگهداری می‌شوند به‌هیچ‌وجه از طریق خارج کشور مسیریابی نشود و امکان ایجاد شبکه‌های اینترانت و خصوصی و امن داخلی در آن فراهم شود.»[1]
  • «شبکه ملی اطلاعات مجموعه پهنای باند ردوبدل شده داخل کشور و داده‌های تبادل شده با پهنای باند خارجی است. بدین معنا که در شبکه ملی اطلاعات همانند دیگر شبکه‌های داخلی برای ارتباط کاربر با سرویس‌های داخلی؛ دیتا از کشور، استان یا حتی شهر کاربر موردنظر خارج نمی‌شود و ضمن ارتباط سریع و باکیفیت‌تر، هزینه‌ها را برای کاربران، شرکت‌های ارائه‌دهنده سرویس و شرکت‌های ایجادکنندهٔ زیرساخت‌های ارتباطی، بسیار کاهش می‌دهد.

البته، این تعریفی در شبکه ملی اطلاعات است که بیشتر نگاهی از سمت کاربر دارد. در اصل، شبکه ملی اطلاعات همان شبکه پهنای باند داخلی است که از مراکز داده، تمام شبکه‌های انتقال داده، مراکز سوئیچینگ مخابرات، کاربران متصل، مراکز تحویل داده (CDN)، تولیدکنندگان محتوا، درگاه‌های ورودی و خروجی پهنای باند خارجی، مراکز تبادل ترافیک داده‌های داخلی تشکیل‌شده است.»[2]

  • «شبکه ملی متشکل از زیرساخت‌های ارتباطی، مراکز داده توسعه‌یافته داخلی دولتی و غیردولتی و هم‌چنین زیرساخت‌های نرم‌افزاری است که در سراسر کشور گسترده شده است. این شبکه ظرفیت لازم برای "نگهداری و تبادل امن اطلاعات داخلی در کشور به‌منظور توسعه خدمات الکترونیکی" و "دسترسی به اینترنت" از طریق بستر ارتباطی باند پهن سراسری برای کاربران خانگی، کسب‌وکارها و دستگاه‌های اجرایی را فراهم می‌کند. این شبکه تجمیع کننده شبکه‌های اختصاصی، محلی و ملی در کشور است که از دو بخش اختصاصی و عمومی تشکیل می‌شود. بخش اختصاصی برای ارتباط و تبادل اطلاعات و خدمات دستگاه‌های اجرایی با یکدیگر و بخش عمومی برای ارائه خدمات به کاربران عمومی است و این دو بخش در نقاطی نظیر مراکز داده با یکدیگر اتصال دارند.»[3]

اما باید گفت صحیح‌ترین تلقی از شبکه ملی اطلاعات به این شرح است:

  • شبکه ملی اطلاعات یعنی برقراری ارتباطات و ارائه خدمات در فضای مجازی به شکل ارزان، پرسرعت، امن و سالم. در حقیقت این شبکه باید بتواند نیازهای واقعی و مشروع مردم را در بستری پرسرعت، قیمتی پایین، امنیتی جامع و پایدار (به‌دوراز دست‌اندازی غیرقانونی هرکس به حقوق عمومی و خصوصی مردم) و در عین برخورداری از بالاترین حد سلامت (عاری از هرگونه فساد و فحشای اعتقادی و اخلاقی) پاسخگوی نیازهای مشروع مردم در فضای مجازی باشد و زمینه ارتباط کاربران ایرانی با یکدیگر را از بستر داخلی و ارتباط با خارج از کشور را از بستر بین‌الملل مهیا کند.

با توجه به تعریف‌های بیان‌شده، می‌توان گفت که شبکه ملی اطلاعات دارای شاخصه‌های زیر می‌باشد:

1. محیط سالم و عاری از فساد جهت فعالیت در محیط مجازی برای آحاد کاربران؛

2. شبکه ارتباطی دارای مراکز داده، دارای همه شبکه‌های انتقال داده، دارای مراکز سوئیچینگ مخابرات، دارای مسیریاب‌ها، دارای کاربران متصل، دارای مراکز تحویل داده (CDN)، دارای تولیدکنندگان محتوا، دارای درگاه‌های ورودی و خروجی پهنای باند خارجی، دارای مراکز تبادل ترافیک داده‌های داخلی؛

3. بایگانی شدن درخواست‌های داخلی در داخل کشور و ره‌گیری نشدن آن‌ها به‌وسیله کشورهای غربی؛

4. مجموعه پهنای باند ردوبدل شده داخل کشور و داده‌های تبادل شده با پهنای باند خارجی؛

5. خارج نشدن اطلاعات و دیتاهای کاربران از کشور، استان یا حتی شهر کاربر موردنظر؛

6. کاهش هزینه‌ها برای کاربران، شرکت‌های ارائه‌دهنده سرویس و شرکت‌های ایجادکننده زیرساخت‌های ارتباطی؛

7. دارای بستری امن، پیشرفته و متکی به جدیدترین فناوری‌های نوین و بومی برای تحقق فضای مجازی بر اساس ارزش‌های والای اسلامی ـ ایرانی؛

8. امکان ایجاد شبکه‌های اینترانت و خصوصی و امن داخلی؛

9. تجمیع کننده شبکه‌های اختصاصی، محلی و ملی در کشور؛

10. تشکیل‌شده از دو بخش اختصاصی و عمومی:

  • · بخش اختصاصی برای ارتباط و تبادل اطلاعات و خدمات دستگاه‌های اجرایی با یکدیگر.
  • · بخش عمومی برای ارائه خدمات به کاربران عمومی.
  • · اتصال دو بخش اختصاصی و عمومی شبکه ملی اطلاعات در نقاطی نظیر مراکز داده با یکدیگر.


[1]. ر.ک: قانون برنامه پنج‌ساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران (1394 ـ 1390)، تبصره ۲، ماده ۴۶، مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، بازبینی‌شده در 15/10/1389(19 آگوست ۲۰۱3 م.) ـ مصوبه شورای عالی فضای مجازی در خصوص تعریف و الزامات حاکم بر شبکه ملی اطلاعات.

[2]. ر.ک: قاسمی‌نراقی، حامد، «شبکه ملی اطلاعات چیست؟»، مقاله اینترنتی، 1395 ش.

[3]. ر.ک: سایت سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور: www.irannsr.org، کد: 7323، 1392 ش.

 

 

نظرات (۰)
هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">

تماس با ما

مرشدخان

با ما در ارتباط باشيد

ما دوست داريم از نظرات شما در اطلاع باشيم

توضيحات مختصر درباره شرکت و اطلاعات تماس شرکت

آدرس ما

تلفن تماس : 09216984425

با ارسال ايميل ما را از نظرات ارزشمند خود مطلع نماييد

پست الکترونيک ما: