پایگاه تحلیلی فضای مجازی و آموزش سواد رسانه مبتنی بر مبانی امامین انقلاب

معاون دادستان کل کشور: منتشرکنندگان شایعات در فضای مجازی شریک جرم هستند

  • ۱۰۸۸

معاون دادستان کل کشور در امور فضای مجازی گفت : کسانی که شایعات و اخبار دروغ را در فضای مجازی منتشر می کنند، شریک جرم محسوب شده و با آنان برخورد خواهد شد.

«جواد جاویدنیا» روز پنج شنبه با اشاره به برخی شایعات منتشرشده در فضای مجازی پس از وقوع سیل اخیر به خبرنگار قضایی ایرنا گفت: معاونت فضای مجازی دادستانی کل کشور از پلیس فتا خواسته تا ضمن رصد کردن شایعات منتشرشده، با تولیدکنندگان و منتشرکنندگان اخبار دروغ برخورد کند.
وی افزود: بر همین اساس با کلیه مواردی که نشر اکاذیب، تشویش اذهان عمومی و شایعه پراکنی در شرایط کنونی باشد، برخورد می شود و نسبت به تولید کنندگان این شایعات و کسانی که بدون توجه به صحت و سقم اخبار نسبت به انتشار آن اقدام می کنند، نیز برخورد خواهد شد. چون منتشرکنندگان شایعات نیز شریک در جرم محسوب می شوند. 
به گزارش ایرنا عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور شامگاه دوشنبه در جلسه با علما و معتمدین اهل سنت و شیعه گلستان از برخی بدرفتاری ها در فضای مجازی نسبت به عملکرد دولت در سیل گلستان گلایه کرد و گفت: برخی افراد در شبکه های اجتماعی و فضای مجازی به دنبال عقده‌گشایی سیاسی هستند و از هر فرصتی حتی نمایش رنج مردم برای جذب آرای بیشتر در صندوق های انتخابات دریغ نمی کنند.
وی افزود: به مراجع قضایی و دادستان گفته‌ام با عواملی که با نشر خبر دروغ و کذب به دنبال بزرگنمایی مشکلات مناطق سیل‌زده هستند، برخورد قانونی شود تا آرامش عمومی و روانی خسارت دیدگان تامین شود.
حجت الاسلام محمدجعفر منتظری هم انتشار شایعات در فضای مجازی را اخلال در امنیت کشور دانست و به خبرنگار ایرنا گفت: با شناسایی منابع انتشار دهنده اخبار دروغ، برخورد لازم با آنها صورت خواهد گرفت و هماهنگی هایی میان دادستانی کل کشور با وزارت کشور و نیروی انتظامی صورت گرفته است. 
در همین زمینه دیروز(چهارشنبه) معاون اجتماعی پلیس فتا گفت: پلیس با افرادی که بخواهند با انتشار شایعه در خصوص حوادث سیل اخیر در فضای مجازی باعث تشویش اذهان عمومی و برهم زدن آرامش جامعه شوند، برخورد قانونی می کند.
سرهنگ رامین پاشایی افزود: از چند روز گذشته تصاویری در خصوص سیل و حوادث جانبی آن در فضای مجازی دست به دست در حال انتشار است و در آنها از خسارات مالی و جانی گفته می شود که با کمی تعمق و دقت می‌توان پی برد این تصاویر متعلق به خسارات سیلاب در خارج از کشور یا مربوط به حوادث گذشته است.
وی تصریح کرد: کاربران فضای مجازی به شایعات و دروغ‌ پردازی‌های برخی شبکه‌های مجازی درخصوص بارندگی و سیل توجه نکرده و به آن دامن نزنند و اخبار بارندگی و سیل را تنها از طریق ستاد بحران استان، رسانه ملی و خبرگزاری های معتبر دنبال کنند.
پاشایی افزود: از شهروندان می خواهیم به خبرهایی که از قول منابع ناشناس در فضای مجازی منتشر می‌شود، توجه نکنند؛ چراکه بسیاری از این افراد سودجویانی هستند که می‌خواهند با سوءاستفاده از سیل اخیر، مخاطبان و دنبال‌کننده‌های صفحات و کانال‌های خود را افزایش دهند.
وی اضافه کرد: به همه رده های استانی اعلام شده با رصد فضای مجازی در صورت مشاهده هرگونه شایعه یا محتوایی که باعث تشویش اذهان عمومی و برهم زدن آرامش جامعه شود، سریعا اقدام لازم صورت گرفته و با شناسایی منتشرکنندگان این تصاویر و محتویات برخورد لازم با آنان صورت ‌گیرد.

نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">

پاسخ به شبهات و سوالات