درباره ما

مرشدخان

درباره ما بيشتر بدانيد

مرشدخان

مرشدخان با نگاهی جدید ، اصیل ، ایرانی و دینی به مقوله سواد رسانه در خدمت شماست!
امیدواریم با کمک شما بتوانیم قدمی در راه فرهنگ سازی استفاده صحیح از رسانه ها برداریم ...
پ ن : مرشد به معنای راهنما می باشد و خان پسوندی است به معنای آقا و بزرگ!!
امیدواریم مرشدخان راهنمای خوبی در زمینه سواد رسانه برای شما باشد.
يكشنبه, ۱۰ فروردين ۱۳۹۹، ۰۹:۵۶ ب.ظ

مرشدخان

عنوان اصلی

زیر عنوان اصلی

توضيحات مختصر

عنوان اصلی

لينک
مرشدخان

مدیر مجموعه :

امیرحسین احمدنیا

طلبه علوم دینی - مدرس بصیرت و سواد رسانه - محقق و پژوهشگر رسانه و فضای مجازی

معرفی مدیر مجموعه

ارسال پیام به مدیر مجموعه
مرشدخان

عنوان اصلی

زیر عنوان اصلی

توضيحات مختصر

عنوان اصلی

لينک
مرشدخان

عنوان اصلی

زیر عنوان اصلی

توضيحات مختصر

عنوان اصلی

لينک

بصیرت و سواد رسانه

مرشدخان

بررسی تحلیلی فضای مجازی

ارکان فضای مجازی

برای شناخت شاکله اصلی فضای مجازی و نیز، برای اطلاع یافتن از چگونگی مدیریت و سامان بخشیدن به این محیط بسیار وسیع و گسترده، ناگزیریم به معرفی مواردی بپردازیم که باعث قوام و شکل‌گیری فضای مجازی شده است. حاکمیت، کاربر، زیرساخت، شبکه ارتباطی، خدمات، محتوا و اقتصاد، ارکان تشکیل‌دهنده فضای مجازی می‌باشند.

حاکمیت

حاکمیت

به‌طورقطع می‌توان گفت که در پس شبکهٔ به‌هم‌پیوسته و پیچیدهٔ کنونی، طراحان، سیاست‌گذاران، اتاق‌های فکر و مجریانی وجود دارد که همگی آن‌ها برای رسیدن به اهداف خود در حال طراحی هستند. آنان هرروز برای شکار مخاطبان بیش‌تر، استعمار و استثمار کشورها، نشر فرهنگ استعمار زده، ترویج عقاید انحرافی و بیهوده و... طرحی نو اندیشیده و به اجرا می‌گذارند.

کاربر

کاربر:

جامع هدف تمامی خدمات، قالب، محتوا، سخت‌افزار و نرم‌افزارهای تولیدشده در فضای مجازی، کاربران هستند. درواقع مالکان و گردانندگان فضای مجازی مدعی هستند که هدف نهایی ایجاد تمامی ابعاد گوناگون فضای مجازی، کاربران شبکه می‌باشند.

زیرساخت

زیرساخت

آنچه زمینهٔ ایجاد و برقراری ارتباط در فضای مجازی را مهیا می‌کند، زیرساخت فضای مجازی است. به‌هرتقدیر، برای ایجاد ارتباط بین کاربران و مدیریت این ارتباط، نیازمند زیرساختهای ارتباطی هستیم. زیرساخت های ارتباطی به دو قسمت سخت و نرم تقسیم می‌شوند. اکنون به‌صورت جداگانه، شقوق هر یک را موردبررسی قرار می‌دهیم.

شبکه ارتباطی

عنوان عکس

توضيحات مختصر

خدمات

خدمات

فضای مجازی به کاربران خود خدماتی را ارائه می‌کند که زیستن در قرن 21 را برای آن‌ها راحت‌تر می‌نمایاند. درواقع، کاربری که جذب فضای مجازی می‌شود و از آن استفاده می‌کند، به دنبال بهره‌مندی از خدماتی است که در این فضا ارائه می‌شود.

محتوا

محتوا

کاربر با مراجعه به هر یک از قالب‌های ارائهٔ محتوا، با محتواهای گوناگونی مواجه می‌شود که هم شامل مطالب مفید و سازنده است و هم مطالب غیرمفید و نامناسب.

اقتصاد

اقتصاد

به قطع و یقین برای ایجاد زمینهٔ اکتشافات علمی در خصوص فناوری اطلاعات و ارتباطات، شناسایی و به‌کارگیری نیروهای زبده و خلاق و به جهت رسیدن به چنین پروژهٔ عظیم و شگفت‌آوری باید هزینه‌های هنگفتی را در ابتدا سرمایه‌گذاری کرد.

مبانی امامین انقلاب درباره رسانه

مرشدخان

امامین انقلاب و رسانه

مبانی امامین انقلاب درباره رسانه

مرشدخان

مرشدخان

حضرت امام و رسانه

توضيحات مختصري درباره سرويس شماره 2 توضيحات مختصري درباره سرويس شماره 2 توضيحات مختصري درباره سرويس شماره 2 توضيحات مختصري درباره سرويس شماره 2

وبلاگ

مرشدخان

مطالب و نوشته ها

نوشته و مطالب ما را دنبال کنيد

ما را از نظرات ارزشمند خود مطلع نمائيد

طبقه بندی موضوعی

عملیات جاسوسی فیسبوک و گوگل از کاربران

پنجشنبه, ۲۲ فروردين ۱۳۹۸، ۱۱:۳۲ ب.ظ

عملیات جاسوسی فیسبوک و گوگل از کاربران

 

با وجود نگرانی کاربران رسانه‌های اجتماعی درباره امنیت اطلاعاتشان اما تاکنون گزارش‌های زیادی از جاسوسی شرکت‌های فن‌آوری مانند گوگل (از طریق سرویس ها و مرورگر کروم ) و فیسبوک از کاربران منتشر شده است.

 

 

 

 

 

جاسوسی روزانه گوگل از کاربران اینترنت

 

 

یک تحقیق دانشگاهی نشان میدهد که موتور جستجوگر گوگل روزانه ۳۴۰ بار درباره موقعیت کاربران اینترنت جاسوسی می‌کند.

 

 

این نخستین بار نیست که گوگل متهم به جمع‌آوری اطلاعات کاربران خود به طور آشکارا و به شیوه‌ای مبهم می‌کند.

 

 

مطالعه جدید نشان می‌دهد که گوگل از طریق اندروید و مرورگر گوگل کروم اقدام به جمع‌آوری اطلاعات کاربران و جاسوسی از موقعیت آنها می‌کند.

 

 

گوگل بارها و بارها هدف مطالعه و تحقیق دانشمندان قرار گرفته و این بار پژوهشگران دانشگاه «وندربیلت» آمریکا تحقیقاتی را در این زمینه انجام داده و به این نتیجه رسیده‌اند که کروم و اندروید حتی بدون اجازه کاربران، اطلاعات آنها را به گوگل می‌فرستند.

 

 

 

 

 

هشدار روسیه به گوگل به دلیل دخالت در انتخابات این کشور

 

 

ماه سپتامبر سال گذشته میلادی معاون اداره نظارت بر اجرای قوانین امنیتی دادستانی روسیه به شرکت گوگل درباره مداخله در انتخابات روسیه هشدار داد.

 

 

 آلکسی ژافیاروف اعلام کرد: دادستانی روسیه در نامه ای به گوگل گوشزد کرده است که مداخله در انتخابات روسیه را غیرقابل قبول می داند.

 

 

 

 

 

جریمه گوگل از سوی اتحادیه اروپا

 

 

اتحادیه اروپا گوگل را به پرداخت جریمه بی سابقه ۴.۳۴ میلیارد یورویی محکوم کرد.

 

 

شرکت گوگل متهم شده بود که قوانین رقابتی اتحادیه اروپا را نادیده گرفته است.

 

 

مارگارت وستاگر کمیسر اروپا در امور رقابت‌های بازرگانی اعلام کرد که گوگل از برتری مطلق خود به‌عنوان موتور جستجوگر اول جهان برای فروش محصولاتش استفاده کرده است.

 

 

 

 

 

درخواست اتحادیه اروپا برای کنترل بیشتر شبکه‌های اجتماعی

 

 

 ماه آوریل سال گذشته کمیسیون اروپا به شرکت های ارائه کننده شبکه های اجتماعی هشدار داد درصورتی که برای جلوگیری از انتشار اخبار جعلی در شبکه های خود تلاش نکنند،با اقدامات سختگیرانه ای مواجه خواهند شد.

 

 

کمیسیون اروپا افزوده است: شرکت های فناوری مانند گوگل و فیسبوک ظرف 6 ماه آینده بایستی تلاش های خود را برای جلوگیری از انتشار اخبار جعلی در شبکه های اجتماعی افزایش دهند،درغیر این صورت با اقدامات سختگیرانه و سازمانی اتحادیه اروپا مواجه خواهند شد.

 

 

 

 

 

پنهان‌کاری فیسبوک و به اشتراک گذاشتن اطلاعات کاربران با  ۱۵۰ شرکت

 

 

سال‌ها است که فیسبوک به برخی از بزرگترین شرکت‌های فناوری، اطلاعات اجازه دسترسی به اطلاعات شخصی کاربران را داده است.

 

 

براساس سوابق داخلی و مصاحبهها، فیسبوک شرکای تجاری خود را از رعایت قوانین معمول حفظ حریم شخصی معاف کرده است.

 

 

براساس اسنادی که در این ارتباط به دست نیویورک تایمز رسیده، مشخص می‌شود چگونه اطلاعات شخصی افراد به کالای پر ارزش عصر دیجیتال تبدیل شده که در مقیاس وسیعی توسط شرکت‌های قدرتمند سیلیکون وَلی و دیگر شرکت‌ها مورد معامله قرار می‌گیرد.

 

 

 در همین راستا فیسبوک نیز از قدرت فوق العاده اطلاعات شخصی ۲.۲ میلیارد کاربر خود در فقدان و ضعف شفافیت و نظارت‌های بیرونی برای کسب درآمد بیشتر استفاده کرد.

 

 

به گزارش نیویورک تایمز، نتفلیکس و اسپاتیفای از جمله شرکت‌هایی بودند که اجازه دسترسی و خواندن پیام‌های خصوصی کاربران فیسبوک را داشتهاند. مایکروسافت، آمازون و یاهو از دیگر شرکت‌های برخوردار از این امکان بودند.

 

 

 

 

 

 

 

 

قرار دادن اطلاعات در اختیار کمپین ترامپ

 

 

 فیسبوک در دوران انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نیز اطلاعات چند ده میلیون کاربر آمریکایی را در اختیار کمپین ترامپ قرار داده بود. در پی رسوایی‌های اخیر، سهام فیسبوک به شدت کاهش یافت. کاربران عصبانی این شبکه اجتماعی نیز جنبشی را با هشتگ "فیسبوک را پاک کنید" #DeleteFacebook آغاز کردند.

 

 

 نیویورک تایمز نوشت فیسبوک که همواره ادعا کرده هیچگاه اطلاعات کاربران خود را به فروش نرسانده است، راه حل بهتری برای مخفی کردن این موضوع از کاربران و رقبای خود و نیز تامین منافع پیدا کرد؛ اعطای دسترسی به شرکت‌ها و رسانه‌های اجتماعی.

 

 

 

 

 

پرداخت‌های آمریکا به فیسبوک برای تبلیغات سیاسی

 

 

 شرکت‌های بزرگی مانند اکسون موبیل، بن و جری، و پنزی اسپیس میلیون‌ها دلار برای ترغیب مردم به دادن رای و تاثیر بر میزان مشارکت در انتخابات هزینه کرده اند.

 

 

اگرچه شرکت‌های مختلف اطلاعات محدودی درباره تبلیغات آنلاین شرکت‌های خاص منتشر می‌کنند، فیسبوک پس از هک شدن اخیر که منجر به از دست رفتن اطلاعات شخصی میلیون‌ها کاربر شد، اقدام به شفاف سازی بیشتر فعالیت‌های سیاسی در این رسانه در ۶ ماهه پیش از انتخابات نوامبر کرده است.

 

 

این شبکه رسانه‌ای نشان داد که از ماه می‌ سال جاری تاکنون ۲۵۶.۴ میلیون برای تبلیغات سیاسی هزینه شده است.

 

 

 

 

 

گوگل‌کروم همه فایل‌های موجود در کامپیوتر را اسکن می‌کند

 

 

 ماه آوریل 2018 اسپوتنیک گزارش داد که آنتی‌ویروس جدید «گوگل کروم»، از محبوب‌ترین مرورگرهای وب جهان، موجب ایجاد نگرانی‌های جدی در زمینه امنیت حوزه خصوصی کاربران شده‌است.

 

 

اسپوتنیک نوشته اشت: شمار زیادی از کاربران گوگل کروم اخیرا متوجه شده‌اند این مرورگر پنهانی و بدون اجازه قبلی آنها تمام پوشه‌های آنها را بررسی و اِسکن می‌کند.

 

 

آنطور که وب‌سایت « Motherboard» گفته عامل اصلی این کار مخرب افزونه ابزار پاکسازی (Cleanup) نسخه جدید گوگل کروم است که برای پاکسازی پوشه‌های کاربر و نابودی بدافزارها از نرم‌افزاری از شرکت امنیت‌سایبری ESET استفاده می‌کند. به این صورت که اگر بدافزاری شناسایی شود این ابزار پاکسازی متادیتای پوشه مشکوک را به گوگل ارسال می‌کند و از کاربر می‌پرسد که این تهدید احتمالی را حذف کند یا نه.

 

 

در واقع گوگل پیش از این هیچ اطلاع‌رسانی در این زمینه نکرده بود و نخستین بار «کِلی شورت‌ریج» که خود کارشناس امنیت سایبری است متوجه شد نسخه جدید گوگل کروم در واقع همه پوشه‌های بخش اسناد رایانه‌اش (Documents) را پنهانی اِسکن می‌کند.

 

 

«کِلی شورت‌ریج» در گفتگو با « Motherboard» گفته که باید بگویم واقعا شوکه شدم هنگامی که فهمیدم گوگل پنهانی این ویژگی جدید را کروم اضافه کرده بدون آنکه به کاربران خود اعلام کند تا اقدامات پیشگیرانه را انجام دهند.

نظرات (۰)
هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">

تماس با ما

مرشدخان

با ما در ارتباط باشيد

ما دوست داريم از نظرات شما در اطلاع باشيم

توضيحات مختصر درباره شرکت و اطلاعات تماس شرکت

آدرس ما

تلفن تماس : 09216984425

با ارسال ايميل ما را از نظرات ارزشمند خود مطلع نماييد

پست الکترونيک ما: