پایگاه تحلیلی فضای مجازی و آموزش سواد رسانه مبتنی بر مبانی امامین انقلاب

شبکه ملی اطلاعات گامی موثر در تصرف فضای مجازی است

  • ۱۱۲۶

کارشناس فضای مجازی اظهار داشت: شبکه ملی اطلاعات ارتباط ما را با اینترنت جهانی قطع نمیکند بلکه باعث چیرگی ما بر فضای مجازی می شود و میتوانیم امنیت مجازی کشور را تامین کنیم.

روح الله مومن نسب، کارشناس فضای مجازی با اشاره به نقش شبکه ملی اطلاعات در کشور گفت: شبکه ملی ارتباطات، دارای مفاهیمی در دنیا هستند که آخرین اطلاعات فن آوری و تکنولوژی های روز در جهان محسوب می شوند؛ مانند Cloud که به تعبیری دیتا کِلود و یا پردازش ابری نیز نامیده می شود.

شبکه ملی اطلاعات

وی در بیان چگونگی عملکرد Cloud گفت: در این روش ایمیل ارسالی شما بر نزدیک ترین ابر طرف مقابل می نشیند و در سریع ترین زمان ممکن به او می رسد، زیرا در شبکه ملی اطلاعات نیازی نیست که پیام چندین مرحله را طی نماید و بعد به دست مخاطب برسد.

وی تصریح کرد: با استفاده از  شبکه ملی اطلاعات، پیام در سریع ترین، ارزان ترین و امن ترین شیوه ممکن ارسال می شود، برای مثال وقتی می خواهیم با خارج از کشور تماسی داشته باشیم، بعد مسافت باعث می شود که علاوه بر گرفتن دو صفر برای برقراری تماس؛ صدا با وقفه به گوش ما می رسد، در شبکه ملی ارتباطات نیز همین‌گونه است، اگر اینترنت داخلی باشد پردازش ابری باعث می شود که پیام ارسالی شما از شهر خودتان، دیگر نیازی به ورود و خروج از مرکز کشور نداشته با شد بلکه از ابر اطلاعاتی شهر خودتان استفاده می‌کنید.

مومن نسب با بیان اینکه در ارسال پیام با IXP ابر شهر مقصد با مبدا متصل می شوند، بدون اینکه مراحل طولانی و وقت گیر اینترنت جهانی را طی کنند، اظهار داشت: اتصال این پردازش های ابری با وزارت ارتباطات است که در این عملیات ۴ اتفاق مهم شبکه ملی ارتباطات که ارزان، امن، سریع و سالم است می افتد و مردم بار هزینه اضافی را بر دوش نمی کشند.

وی با اشاره به اینکه، برخی گمان می کنند  شبکه ملی ارتباطات دسترسی به خارج از کشور را محدود می کند، افزود: اینگونه نیست! زیرا وقتی ابرها و IXP ها به هم وصل شدند یک ابر ملی تولید می شود، مثلا ابر شهرهای کوچک و بزرگ به هم متصل می شوند و ابرهای شهری، استانی و کشوری را تشکیل می دهند که ابر ملی نامیده می شود.

کارشناس فضای مجازی در این باره توضیح داد: برای مثال اگر شخصی بخواهد با ترکیه ارتباط گرفته و ایمیل ارسال نماید نیازی نیست ایمیل تا آمریکا برود، بلکه با IXP بین المللی ابرهای ملی به هم متصل شده و ایمیل ها با هم تبادل می شود که البته این ارتباط فقط شامل ایمیل ها نمی شود. مثلا اگر بخواهیم فیلمی دانلود کنیم و این فیلم در آمریکا باشد، نفر اولی که دانلود می‎کند به «گیت وی» رفته و از آنجا دانلود می کند و دیگر نیازی نیست تا نفرات بعدی فیلم را از آمریکا دانلود کنند، می توانند فیلمی را که بر، ابر ایران است دریافت کنند.

مومن نسب گفت: با یک بار دانلود ایران و همه دنیا می توانند از پردازش ابری ما این فیلم را در زمان کمتری دانلود کنند که به این روش  CDN که در واقع همان delivery اطلاعات از روی شبکه است می گویند.

وی افزود: همچنین، وقتی یک نفر قبل از شما محتوا یا فیلم و تصویری را در سایتی دیده باشد دیگر لازم نیست شما برای دیدن همان محتوا از پهنای باند استفاده کنید.

کارشناس فضای مجازی با اشاره به اظهار نظر برخی در مورد اینکه با شبکه ملی ارتباطات دسترسی به خارج کم می شود، بیان کرد: فرض کنید ۱۰ تا STN ONE استفاده می کنیم یعنی وقتی به سایت داخلی می رویم باید از شرکت زیرساخت برویم پس ترافیک  ما سربار «گیت وی» کشور است که اگر این اتفاق بیفتد بر اساس سخنی که خود وزارت ارتباطات  اذعان دارد بیش از ۹/۹۹% از ترافیک بر روی گیت وی کم می شود، یعنی دسترسی ما به محتوای آمریکایی نیز تا صد برابر افزایش پیدا می کند.

مومن نسب، همچنین با اشاره به بی نیاز شدن از هاردها افزود: هاردها در دنیا از دسترس خارج شده اند و دیگر کسی از آن استفاده نمی کند، بلکه امروزه دیگر بخشی از Cloud را خریداری می کنند، یعنی متقاضی از همان IXP  تقاضای ۱۰ و یا ۱۰۰ و هر تعداد که مورد نظر اوست کلود کرده و خریداری می کند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: این کلودها فراتر از هارد عمل کرده و می توان بر روی آن ذخیره کرد و اگر به شهر دیگری سفر کردید دیگر نیازی نیست تا لب تاب و کامپیوتر خود را همراه داشته باشید، زیرا می توانید از طریق IXP ملی متصل شده و اطلاعات را از ابر خود بخوانید.

نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">

پاسخ به شبهات و سوالات