پایگاه تحلیلی فضای مجازی و آموزش سواد رسانه مبتنی بر مبانی امامین انقلاب

اقتصاد؛ هزینه‌ها و درآمدها (اقتصاد)

  • ۲۶

به قطع و یقین برای ایجاد زمینهٔ اکتشافات علمی در خصوص فناوری اطلاعات و ارتباطات، شناسایی و به‌کارگیری نیروهای زبده و خلاق و به جهت رسیدن به چنین پروژهٔ عظیم و شگفت‌آوری باید هزینه‌های هنگفتی را در ابتدا سرمایه‌گذاری کرد. اگر پول و ثروت نباشد و ازلحاظ اقتصادی سرمایه‌گذاری کافی انجام نشود، حاکمان نمی‌توانند تا این حد سامانهٔ مدیریت فضای مجازی را مجهز و مدیریت کنند. یکی از مهم‌ترین دلایل سیطرهٔ صهیونیزم بین‌الملل بر منابع مالی جهان، نیاز آنان برای سرمایه‌گذاری درجاهایی است که آنان را دررسیدن به اهدافشان یاری می‌کند.

بازی‌های رایانه‌ای از مهم‌ترین تولیدات شبکهٔ عنکبوتی است که هزینه‌های گزافی را برای آن متحمل می‌شوند. مروری بر 10 بازی پرهزینهٔ دنیا نشانگر توجه ویژهٔ حاکمان فضای مجازی به این مقوله است.

البته حاکمان ده‌ها برابر هزینهٔ خود را در زنجیرهٔ محصولات فرهنگی منبعث از فضای مجازی از ملت‌ها بازمی‌ستانند. تولیدات فضای مجازی مانند کلافی سردرگم در یک فرایند پیچیده با یکدیگر ارتباط دارند. به‌عنوان‌مثال: بعد از تولید «کمیک» های «بتمن»، پویانمایی، بازی و فیلم‌های آن نیز ساخته شد. به‌تدریج عروسک، لباس، محصولات فرهنگی، خصوصاً نوشت‌افزار، پوستر، اسباب‌بازی‌های گوناگون مانند ماشین و موتور، مجسمه، قصه و داستان و... با موضوع «بتمن» ساخته و روانهٔ بازار شد. بدین ترتیب، زنجیره‌ای از محصولات فرهنگی و هویت‌ساز، به‌صورت گسترده در جهان به فروش رسیده و سود هنگفتی را نصیب مالکان فضای مجازی می‌کند.

«عروسک باربی» می‌تواند مصداقی مشخص در این زمینه باشد. محصولات باربی منحصر به عروسک‌ها و لوازم همراهشان نمی‌شود؛ بلکه شامل تعداد زیادی کالای دارای مارک باربی مانند کتاب، اقلام مد، بازی‌های ویدئویی، پویانمایی و... می‌شود. تاکنون از این عروسک 33 پویانمایی بانام باربی، یک سریال اینترنتی و هشت پویانمایی دیگر که شخصیت آن الهام گرفته از باربی است (داستان اسباب‌بازی 2 و 3)، تولید و عرضه‌شده است.

در سال 1959 م هر عدد عروسک باربی به قیمت 3 دلار فروخته می‌شد؛ اما بعدها باربیِ ساخت کمپانی متل، به قیمت 4500 دلار به فروش رفت. تولید و عرضهٔ انبوه باربی کمپانی متل را به یکی از ثروتمندترین شرکت‌های جهان تبدیل کرد، به‌گونه‌ای که در هر دو ثانیه به‌طور متوسط پنج باربی در جهان به فروش می‌رسید و اگر کل باربی‌هایی که تاکنون در جهان تولید شده است را به‌گونه‌ای در کنار هم قرار دهیم که سر یکی در کنار پای دیگری قرار گیرد، رشته‌ای از عروسک باربی خواهیم داشت که هفت بار کرهٔ زمین را دور خواهد زد.

در ایتالیا تعداد عروسک‌های باربی از تعداد جمعیت این کشور بیش‌تر است. تاکنون بیش از 1 میلیارد عروسک باربی در حدود 140 کشور جهان به فروش رفته و در اروپا و آمریکا بیش از 90 درصد دختران بین سنین سه تا ده سال صاحب حداقل یک عروسک باربی هستند.

سریال‌های ماهواره‌ای نیز با همین الگو، بستری مناسب برای استثمار اقتصادی ملت‌ها به شمار می‌روند. به‌عنوان نمونه، برخی از مدهایی که در بهار 1393 وارد بازارهای ایران شد و به نام بازیگران سریال‌های ماهواره‌ای پخش گردید و در این فصل به فروش رسید، ازاین‌قرار است:

لباس خرم سلطان (حریم سلطان)

لباس دیلاخانم (دیلاخانم)

لباس ثمر (عشق ممنوع)

لباس جمره (کوزی گونی)

از سوی دیگر، آوردهٔ اقتصادی این فضا، تنها به سود استکبار جهانی، به سرکردگی آمریکاست؛ یعنی تولید بازی، پویانمایی، ترافیک اطلاعات در اینترنت، فروش اطلاعات و... همگی در چنبرهٔ صهیونیزم بین‌الملل هست و سازوکار فعلی این فضا، موجب تقویت روزافزون حاکمان فعلی فضای مجازی می‌شود. آنان با ارائهٔ خدمات گوناگون در فضای مجازی و به‌کارگیری سیاست‌های استکباری مانند انحصارطلبی، اقدام به غارت منابع اقتصادی جهان، آن‌هم چندین برابر هزینه‌هایی که کرده‌اند، می‌کنند.

با توجه به مطالب فوق، پرسشی که مطرح می‌شود آنکه چگونه فعالیت در سرویس‌های وابسته به دشمن موجب تقویت اقتصادی آنان می‌شود؟ پاسخ آنکه:

پایه کسب درآمد توسط نرم‌افزارهای مختلف در فضای مجازی، تعداد کاربران آن نرم‌افزار است؛ به‌عبارت‌دیگر، تعداد کاربران یک نرم‌افزار (اعم از شبکه اجتماعی، موتور جستجو، ایمیل، سیستم‌عامل، ضد بدافزار، فیلترشکن و ...) تعیین‌کننده قدرت اقتصادی آن نرم‌افزار است؛ زیرا هرچه تعداد کاربران بیشتر باشد، محتوای بیشتری تبادل می‌شود، اطلاعات بیشتری جمع‌آوری می‌گردد، رصد جامع‌تری ممکن می‌شود، برنامه‌ریزی‌ها بر مبنای اطلاعات جمع‌آوری‌شده، دقیق‌تر می‌گردد و درمجموع از جهات مختلف موجب تقویت مالک و گرداننده نرم‌افزار می‌شود. بر این اساس، هر چه تعداد کاربران بیشتر باشد، نرم‌افزار در بعد اقتصادی از جهات زیر تقویت می‌شود:

  1. ارزش سهام در بازار بهابازار؛
  2. درآمد بابت مصرف ترافیک؛
  3. درآمد بابت تبلیغات؛
  4. فروش برخی محصولات دیجیتال؛
  5. فروش محصولات فرهنگی مانند آهنگ و بازی؛
  6. دریافت وجه بابت بخشی از خدمات؛
  7. فروش اطلاعات.

به همین خاطر شرکت‌هایی همچون آمازون، اپل، گوگل، سامسونگ فیس‌بوک، ای تی اند تی، مایکروسافت[1] و ورایزون، به دلیل آنکه بیشترین کاربران جهان در فضای مجازی را به خود اختصاص داده‌اند، در لیست ارزشمندترین شرکت‌های جهان قرار دارند و مالکان آن‌ها نیز در صدر ثروتمندترین افراد جهان قرارگرفته‌اند.

در لیست ثروتمندترین افراد جهان جف بیزوس مدیرعامل آمازون با 112 میلیارد دلار رتبه اول، بیل گیتس از مایکروسافت با 90 میلیارد دلار رتبه دوم، مارک زاکربرگ از فیس‌بوک با 71 میلیارد دلار رتبه پنجم و لری الیسون از اوراکل با 58.5 میلیارد دلار رتبه 10 را به خود اختصاص داده‌اند.[2] میزان کسب سود حاصل از فعالیت کاربران به‌اندازه‌ای است که نفتالی بنت وزیر اقتصاد رژیم صهیونیستی وایبر را بهترین پاسخ به تحریم اسرائیل معرفی می‌کند.[3]

ازاین‌رو توجه به فتوای مقام معظم رهبری در بُعد اقتصادی فضای مجازی لازم و ضروری است. مطابق با مبانی مقام معظم رهبری و در پاسخ به این پرسش که «آیا نرم‌افزارها هم به‌مثابه کالا هستند و حکم خرید کالای ایرانی در اینجا هم وجود دارد؟»، چنین آمده است:

«حکم خرید کالای دشمنان که به نحوی کمک به آن‌ها محسوب می‌شود تحت عنوان «اعانه ظالم» شامل اینجا نیز می‌شود؛ یعنی ما با خریداری یک نرم‌افزار، خدماتی به آن‌ها برسانیم یا به نحوی از این نرم‌افزارها استفاده کنیم که سودش به جیب آن‌ها برود، مثل برخی برنامه‌ها که اصل ورود به آن‌ها و تعداد استفاده‌کنندگان از آن‌ها برای صاحبش مفید است، همین ورود به برنامه هم حرام می‌شود؛ بنابراین فرقی نمی‌کند که این کالا سخت‌افزار باشد یا نرم‌افزار و این توصیه‌ای که گفته‌اند اگر کالایی مشابه داخلی دارد، از کالای خارجی استفاده نکنید، شامل نرم‌افزارها هم می‌شود و باید از نرم‌افزار داخلی استفاده کنید».[4]

اما پرسشی دیگری که مطرح می‌شود آنکه اگر استفاده از سخت‌افزارها و نرم‌افزارهای و شبکه‌های مجازی خارجی به اقتصاد آنان کمک کرده و پشتیبانی از ظالم محسوب می‌شود، پس استفاده از اینترنت جهانی چه حکمی دارد؟ پاسخ آن است فتوای مقام معظم رهبری مربوط به زمانی است که جایگزین داخلی برای یک سرویس خارجی داشته باشیم؛ اما ازآنجایی‌که راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات، با سهل‌انگاری مواجه شده و تنها راه دسترسی به اطلاعات ملی و بین‌المللی استفاده از اینترنت جهانی است، استفاده از اینترنت فعلی، از باب ضرورت بلااشکال است.

بنابراین هر فرد مسلمان برای استفاده از برنامه‌ها و نرم‌افزارهای متعلق به دشمن، مناسب است این سؤال را از خود بپرسد که آیا استفاده ازاین‌گونه برنامه‌ها و نرم‌افزارها که دشمنان را به خواسته‌هایشان نزدیک کرده و به نقشه‌هایشان جامه عمل می‌پوشاند، کمک به ظالم محسوب نمی‌شود؟ آیا حضور در این نرم‌افزارها موجب تأیید گردانندگان نشده و آنان را در ادامه فعالیت‌هایشان استوارتر نمی‌کند؟

مقام معظم رهبری می‌فرمایند: «هر قدمی که کسی برای تقویت طاغوت بردارد، در جبهه طاغوت قرار می‌گیرد».[5]



[1]. درآمد بیل گیتس (Bill Gates) رئیس و مؤسس شرکت مایکروسافت در هر ثانیه معادل 250 دلار است یعنی درآمد این شرکت در هر 4 ثانیه، بیش از یکصد میلیون تومان برآورد می‌شود.

 https://www.agkcorretora.com.br/noticia/149/2014-09-05/curiosidades-sobre-dinheiro-bill-gates.

[2]. https://www.forbes.com/billionaires/list/#version:static.

[3]. http://www.rajanews.com/news/.191047

[4]. http://farsi.khamenei.ir/news-content?id=29126.

[5]. http://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=33011&p=.2

نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">

پاسخ به شبهات و سوالات