پایگاه تحلیلی فضای مجازی و آموزش سواد رسانه مبتنی بر مبانی امامین انقلاب

آسیب های فضای مجازی به سلامت

  • ۸۶۹

سلامت

آسیب‌های فردی ـ سلامت به آسیب‌هایی گفته می‌شود که دو بخش روان و جسم را هدف گرفته و با ضربه زدن به این دو بخش، انسان را از حالت یک فرد طبیعی خارج ساخته و تبدیل به یک فرد بیمار جسمی و روحی می‌کند.

توجه به این نکته ضروری است که بخش آسیب سلامت روان به‌مراتب مهم‌تر و حساس‌تر از آسیب سلامت جسمی است؛ چون روح و روان انسان از وضعیت بلوغ روان‌شناختی خود خارج شده و هم‌چنین، در حالت تعاملی خود با جسم، دچار اختلال شده و استعداد شکوفایی را در او می‌میراند.

اگر در بهره‌مندی از فضای مجازی، محدودیتی قائل نشده و برای استفاده از آن حدومرزی تعیین نشود، نتیجه آن تربیت کاربرانی باروح و روان پریشان، افسرده، سرخورده، عصبی با جسمی خسته و معیوب خواهد بود.

در اینجا، برای آشنایی بیشتر با آسیب‌های فردی ـ سلامت به مهم‌ترین این آسیب‌ها اشاره می‌شود:

  • ·       افزایش افسردگی؛ افزایش بی‌حالی و احساس خستگی کاذب؛ افزایش اضطراب و استرس؛ گسترش چاقی؛ افزایش کمردرد؛ ایجاد درد در نواحی مچ و گردن؛ ایجاد بی‌اشتهایی کاذب؛ تأثیر منفی بر مغز (تومور)؛ ایجاد ضعف شنوایی (خصوصاً به‌وسیله هندزفری)؛ آسیب به چشم‌ها؛ تأثیر منفی بر قلب و فشار خود؛ کاهش باروری در مردان؛ تضعیف استخوان‌ها و مشکلات اسکلتی؛ تضعیف سیستم ایمنی بدن؛ ایجاد اختلالات ژنتیکی؛ افزایش تصادفات رانندگی به دلیل مشغول شدن به فضای مجازی حین رانندگی؛ شیوع میکروب‌های خطرناک و تأثیر مخرب بر محیط‌زیست از مهم‌ترین موارد تأثیرات سوء فضای مجازی بر زیست بومی جسمی افراد است.
نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">

پاسخ به شبهات و سوالات